کارآفرینان

💯 ایرانی بخریم 💯

شهره کیانوش راد- وقتی تبلیغ «خانه ایرانی» را می‌بینیم و تنوع محصولاتی که به‌صورت حضوری و غیر‌حضوری به مشتری عرضه می‌شود، برای پیدا کردن نشانی آن راهی شهرک شهید محلاتی، خیابان آزادگان هفتم می‌شویم.

وقتی تبلیغ «خانه ایرانی» را می‌بینیم و تنوع محصولاتی که به‌صورت حضوری و غیر‌حضوری به مشتری عرضه می‌شود، برای پیدا کردن نشانی آن راهی شهرک شهید محلاتی، خیابان آزادگان هفتم می‌شویم. با دیدن برچسبی کوچک که بر زنگ خانه نصب شده و بانوانی که مقابل خانه ایرانی به انتظار ایستاده‌اند، مطمئن می‌شویم نشانی را درست آمده‌ایم. راه پله‌ای که در گوشه حیاط است، ما را به زیرزمین و فضایی ۲۰ مترمربعی هدایت می‌کند، جایی که «فاطمه مطلق» توانسته ایده خود را برای عرضه کالای ایرانی اجرا کند. از ساعت شروع فروش، چند دقیقه بیشتر نگذشته، اما خانه ایرانی پر شده از بانوانی که به قصد خرید و حمایت از تولید‌کنندگان ایرانی، به این محل آمده‌اند. فاطمه مطلق، کارشناس نرم‌افزار است و اکنون با داشتن ۳ فرزند قد و نیم‌قد، ایده‌های بزرگی برای فروش کالای ایرانی در سر دارد که با همراهی همسرش برای اجرای آنها تلاش می‌کند.

 

 

هزاران مشتری در فضای حقیقی و مجازی
خانه ایرانی۳۸۰۰ عضو در فضای مجازی دارد؛ اعضایی که به نوعی مشتریان این خانه به شمار می‌روند و اخبار اجناس جدید را دنبال می‌کنند. مطلق می‌گوید: «‌برای راحتی کار مشتریان، هر هفته مشخصات اجناس جدید را در کانال تلگرامی خانه ایرانی اطلاع‌رسانی می‌کنم. از سایز و رنگ گرفته تا نوع و کیفیت جنس. از هر جنس یک نمونه را با عکس و قیمت اطلاع‌رسانی می‌کنم تا وقت مشتری‌ها هنگام آمدن به خانه ایرانی برای جست وجو میان اجناس، تلف نشود.» نزدیک به ۴ هزار مشتری خانه ایرانی، اگر راهشان نزدیک باشد می‌توانند حضوری خرید کنند و اگر در سایر مناطق یا شهرستان باشند می‌توانند اجناس مورد نظر را سفارش دهند. هزینه پیک ۱۶ هزارتومان می‌شود که در صورت خرید بالای صد هزار تومان، مشتری فقط باید ۶ هزار تومان بپردازد. ارسال با پیک معمولاً شنبه‌ها و فروش حضوری نیز پنجشنبه‌ها با اعلام قبلی در کانال تلگرامی، از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به‌صورت یکسره است. مشتری‌ها فقط محلی نیستند. این خانه مشتری‌هایی از اسلام‌شهر و شهرری تا سعادت‌آباد و کرج و شهرستان‌های دیگرهم دارد.»

دنیای جدید کسب و کار
ورود به دنیای کسب و کار برای کسی که هیچ تجربه‌ای ندارد، آسان نیست، اما مدیر خانه ایرانی، می‌گوید: «‌آنقدر در تصمیمم جدی بودم که مخالفت‌های خانواده و نگاه‌های نگران اطرافیان، سد راهم نشد. خانواده‌ام حق داشتند. تحصیلات دانشگاهی من مهندسی نرم‌افزار است و اصلاً شغل فروشندگی میان اعضای خانواده‌ام مرسوم نبود. با اینکه نیاز مالی نداشتم، اما هدفم از اول مشخص بود. می‌خواستم دسترسی کالای ایرانی را برای خانواده‌ها و بانوان راحت‌تر کنم. بنابراین به این مسائل اهمیت ندادم. آنها را متقاعد کردم و با توکل به خدا، قدم اول را برای عرضه کالای ایرانی برداشتم. شهریور سال گذشته بود که با همفکری همسرم و سرمایه‌ای حدود یک میلیون تومان، لوازم‌التحریر ایرانی خریدم و از طریق تبلیغات محلی بین دوستان و آشنایان کار را شروع کردم. تقریباً همه لوازم فروش رفت. بعد از این موفقیت، کوله پشتی‌های سبک کوهنوردی و با کیفیتی را پیدا کردم که در مشهد تولید می‌شد. اربعین حسینی(ع) بود که سفارش اول را دادم و بعد با فروش همه کوله پشتی‌ها، ۲ بار دیگرسفارش عمده دادم؛ هر سری حدود ۵۰ تا ۶۰ کوله پشتی که همه‌اش به فروش رفت. مهر ماه همان سال تصمیم گرفتم کار را جدی‌تر پیگیری و بانک اطلاعاتی از لوازم و کالاهای ایرانی با کیفیت بالا را تهیه کنم.»

 

 

سایه سنگین مارک‌های خارجی بر محصولات ایرانی
استفاده از جملات خارجی و عکس‌ها و تصاویری که متناسب با فرهنگ ایرانی نیست از مشکلاتی است که سایه سنگین آن بر پوشاک، کفش، مواد خوراکی، بهداشتی و آرایش و هر نوع محصول که فکرش را بکنید وجود دارد: «‌اجناسی که در این محل عرضه می‌شود باید هم ایرانی و هم از کیفیت بالایی برخوردار باشند. با وجود اینکه خیلی در بازار جست‌وجو می‌کنم اما تقریباً بیشتر محصولات ایرانی با برچسب و جملات خارجی در بازار عرضه می‌شود. امیدوارم با فرهنگسازی و برنامه‌های تشویقی، تولیدکنندگان به سمت استفاده از اسامی، اشعار و جملات ایرانی ترغیب شوند.»

مسئولان حمایت کنند

استقبال مشتریان و نداشتن فضای کافی برای پاسخگویی به نیاز‌های مشتریان و عرضه محصولات متنوع، از مشکلاتی است که فاطمه مطلق با آنها روبه‌روست. البته او بسیار امیدوارانه حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌دهد اما با این حال می‌گوید: «‌متأسفانه فرهنگ خرید اجناس خارجی تا جایی بود که فروشندگان و تولیدکنندگان برای جلب مشتری، جنس ایرانی را با نام ترک یا چینی می‌فروختند اما اکنون نگاه‌ها تا حدودی تغییر کرده است. همه ما باید به فرموده رهبر عمل و با خرید کالای ایرانی از تولید‌کنندگان کشور حمایت کنیم. پیدا کردن اجناس ایرانی در مناطق شمال شهر به سختی امکان‌پذیر است و پاساژ یا فروشگاهی مخصوص این کار وجود ندارد. به نظر من، نهادهای فرهنگی و مذهبی مانند مساجد و شهرداری‌ها می‌توانند با همکاری و اختصاص فضاهایی برای فروش محصولات ایرانی در گسترش فرهنگ خرید کالای ایرانی وارد عمل شوند.»

 

 

حمایت کانون مسجد انصار‌الحسین(ع)
«شنیدن بیانات رهبر و تأکید ایشان بر خرید کالای ایرانی در نوروز ۹۵، برای من مشوقی شد برای ادامه دادن این راه.» فاطمه مطلق، منکر مشکلات موجود در راه تهیه اجناس ایرانی نمی‌شود و در ادامه می‌گوید: «‌پیدا کردن اجناس ایرانی در بازاری پر از اجناس چینی و ترک، کار آسانی نیست، ابتدا اگر لازم می‌شد تمام تولیدی‌ها و مراکز پخش را جست وجو می‌کردم تا بتوانم کالای ایرانی را پیدا کنم. می‌دانستم خانواده‌های بسیاری هستند که می‌خواهند به فرموده رهبر عزیزمان مبنی بر خرید کالای ایرانی عمل کنند اما دسترسی به اجناس ایرانی برایشان راحت نیست. به‌طور جدی‌تری جست‌وجو برای بهترین کالا و اجناس را ادامه دادم. وقتی همسایه‌ها از فروش اجناس ایرانی با خبر شدند، بدون اینکه به من بگویند، در مسجد محل تبلیغ کردند و مشتریان من افزایش یافت. بعد از این تبلیغات محلی و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، چند تولید‌کننده اجناس ایرانی با من تماس گرفتند و خواستند تا محصولات آنها را در خانه ایرانی به فروش برسانم و من نیز از این پیشنهاد آنها استقبال کردم.»

جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود!
خرید از خانه ایرانی با یک قانون نانوشته همراه است: «جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود!‌» فاطمه مطلق، البته ضرورتی ندانسته که این قانون را به‌صورت نوشته به دیوار نصب کند چراکه معتقد است اگر کسی با مکاسب و داد و ستد اسلامی آشنا باشد می‌داند که کاسب در صورت نارضایتی مشتری، موظف به پس گرفتن جنس است. «‌مبنای کار خود را بر اقتصاد برکت گذاشته‌ام و نه اقتصاد سرمایه‌گذاری. در اقتصاد برکت، رضایت مشتری اهمیت دارد. معتقدم هرچه رضایت مشتریان بیشتر باشد، برکت فروش این خانه بیشتر است.»

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از :  mahaleman.ir

مدیر کسب و کار موفق

به سوی کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا