پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۳۹۷
faen
خانه / کسب و کار موفق / شروع کسب و کار / 🌍 مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی چیست؟

🌍 مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی چیست؟

در بسیاری موارد، شروع یک کسب و کار اینترنتی شبیه به شروع یک فروشگاه سنتی است. شما برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی خواهید کرد، منابع مالی خود را سازماندهی می‌کنید، محصول خود را تولید می‌کنید و کار می‌کنید. اما جنبه‌های منحصر به فردی جهت اجرای کسب و کارهای آنلاین وجود دارد که کارآفرینان باید در نظر بگیرند. در این مقاله می خواهیم شما را با مراحل مختلف راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا کنیم.

در این مطلب چند نمونه از انواع مختلف مدل های کسب و کارهای آنلاین را معرفی می‌کنیم که ممکن است هر شخصی علاقه‌مند به شروع آن باشد، که همه اینها بر پایه پلتفرم‌های موجود مانند eBay و سایت‌های تجارت الکترونیک خود میزبانی شده هستند. سپس در ادامه به مراحلی اشاره می‌شود که لازم است برای اجرای کسب و کار اینترنتی انجام داد. در بسیاری از این مثال ها نیاز نیست که یک سایت اینترنتی داشته باشید، گرچه امروزه همه ما می دانیم که داشتن یک سایت اینترنتی پایه و اساس راه اندازی کسب و کار اینترنتی محسوب می شود، اما بسیاری از افراد که اطلاعات چندانی در مورد کسب درآمد آنلاین ندارند می توانند با این روش ها با محیط اینترنت آشنا شوند و سپس اقدام به راه اندازی سایت های اینترنتی کنند. سایت اینترنتی پایه و اساس کسب درآمد از اینترنت محسوب می شود و در عین حال ابزار کسب درآمد شماست، به همین جهت داشتن ابزار مناسب و در عین حال تسلط به استفاده از آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چند مثال از انواع مختلف کسب و کارهای آنلاین

۱- سایت تجارت الکترونیک

یک سایت تجارت الکترونیک یا فروشگاه اینترنتی، ساده ترین شکل کسب و کار آنلاینی است که شما می‌توانید کسب درامد آنلاین خود را از آن شروع کنید. با یک سایت تجارت الکترونیک که خود میزبان آن باشید، می‌توانید محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به مشتری‌تان بفروش برسانید.

بهترین بخش در مورد یک سایت تجارت الکترونیک، این است که می‌توانید به طور مستقیم بر روی فروشگاه خود کنترل داشته باشید. شما قادر خواهید بود تقریبا تمام گزینه‌ها را در هنگام تنظیمات سایت تجارت الکترونیک خود مانند ظاهر و نمای فروشگاه را سفارشی کنید. اما این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود این فرایند نیز بسیار پیچیده‌تر شود.

بزرگترین ملاحظات شما برای سایت تجارت الکترونیک، تنظیم وبسایت خود برای ارائه بهترین تجربه کاربری می‌باشد. انتخاب طراحی وب صحیح مهم است، زیرا اطمینان حاصل می‌کند که نرم‌افزار سبد خرید شما برای کسب و کار شما مناسب است. بنابراین در موفقیت فروشگاه اینترنتی المان‌های زیادی باید در کنار هم چیده شوند تا سایت تجارت الکترورنیک موفقی داشته باشیم.

۲- راه اندازی فروشگاه با استفاده از فروشگاه سازها

شما می توانید فروشگاه اینترنتی خود را با استفاده از فروشگاه سازها راه اندازی کنید. به عنوان مثال Etsy یک فروشگاه و بازار برای ارائه، خرید و فروش،  آموزش و ساخت محصولات دست‌ساز خانگی است، راه‌اندازی این فروشگاه در etsy.com بسیار آسان است، در این نوع فروشگاه، شما توانایی کمی برای سفارشی سازی طرح‌بندی خود دارید. با این حال مشتریان از طریق رابط کاربری Etsyy خرید می‌کنند و آن بخش از کار که مستلزم بیرون رفتن از اداره و حتی سفر کردن است، برای تنظیمات و اجرای فروشگاه حداقل است. این ممکن است بسته به چگونگی میزان کنترل کردن شما که می‌خواهید برای برقراری سایت خود انجام دهید، مثبت یا منفی باشد.

Etsy سایتی برای انواع خلاقیت‌هاست که بر روی آیتم‌های دست‌ساز تمرکز می‌کند. به عبارت دیگر مانند بازارچه است که شما در آن می‌توانید محصولات دست‌ساز مختلف و متنوعی برای فروش قرار دهید و کسب درآمد کنید. البته مدل‌های ایرانی چنین سایت‌هایی هم راه‌اندازی شده است و نمونه های بسیار موفقی در این زمینه داریم، به عنوان مثال وب۲۴ سایت هایی مانند آی تی بازار ، آی تی قیمت و خانه پزشکان را در این زمینه طراحی کرده است.

۳- بازارهایی مانند eBay

این فروشگاه دارای مزایای قابل توجهی است؛ در این نوع از بازارها مانند Etsy، مجبور نیستید یک وبسایت را راه‌اندازی کنید، فروشگاه اینترنتی خود را سفارشی سازی کنید، یا یک نرم‌افزار سبد خرید را انتخاب کنید، هنگامی که شما از eBay برای فروش محصولات خود استفاده می‌کنید همه اینها را شامل می‌شود.

با این حال بدین معناست که مانند Etsy، مشتریان شما باید از طریق eBay برای خرید از شما اقدام کنند، و همچنین شما کنترل کمی بر روی طرح بصری فروشگاه خود خواهید داشت، همانطور که در مورد Etsy گفته شد این مدل فروشگاه هم ممکن است دارای جنبه‌های مثبت و منفی بسته به نوع کسب و کار شما داشته باشد. بنابراین فروشگاه eBay سایتی است که به اشخاص اجازه می‌دهد محصولات خود را خرید و فروش کنند. از این رو سایت  eBay فضایی را برای فروشندگان فراهم می‌کند که می‌توانند طی مدت زمانی مشخصی محصولات نو و دست دوم خود را به حراج بگذارند. البته مدل‌های ایرانی سایت شبیه eBay هم راه‌اندازی شده است.

نمونه های ایرانی زیادی نیز در این زمینه برای فروش کالاهای دست دوم ایجاد شده اند، مانند سایت ایسام، دیوار، شیپور و… که از طریق این سایت ها می توانید اجناس دست دوم و نو خود را بفروش برسانید و در آنها آگهی ثبت کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع کسب و کارهای اینترنتی می‌توانید مقاله زیر را دنبال کنید:

  • روش‌های اثبات شده کسب درآمد از اینترنت
  • رازهای موفقیت فروشگاه اینترنتی
  • نکاتی درباره رونق و راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام

مراحل راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی

۱- برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید

مانند هر کسب و کاری، شما به یک برنامه نیاز دارید. فرایند برنامه‌ریزی شما باید شامل آنالیز بازار، برنامه‌هایی برای چگونگی سرمایه‌گذاری تولید محصول، و شاید یک آنالیز SWOT برای شروع فرایند برنامه‌ریزی خود نیاز داشته باشید. SWOT ابزار قدرتمند تحلیل است که به شما کمک می‌کند قبل از ورود به بازار و به طور کلی هر زمانی که می‌خواهید بازخورد فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات خود را افزایش دهید از آن استفاده کنید. بدون برنامه ریزی هیچ کسب و کاری موفق نخواهد شد.

۲- طرح کسب و کار خود را بنویسید

هنگامی که شما کمی برنامه‌ریزی اولیه را انجام دادید، وقت آن است که طرح کسب و کار خود را بنویسید. در واقع طرح کسب و کار گزارش جامعی است که تمام فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید و نیز چگونگی انجام آنها را بیان می‌کند. بنابراین کارافرینان با نوشتن طرح به خوبی با همه ابعاد کسب و کار خود آشنا می شوند و با برنامه‌ریزی، می توانند منابع و امکانات خود را به فعالیت‌های مختلف اختصاص دهند و با انجام این کار، به میزان قابل توجهی ریسک کسب و کار را کاهش می‌دهند. همچنین سرمایه‌گذاران با بررسی طرح کسب و کار، میزان موفق بودن طرح را می‌توانند بیازمایند و تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند.

۳- نام دامنه خود را ثبت کنید و وبسایت خود را راه‌اندازی کنید

اگر تصمیم گرفتید سایت تجارت الکترونیک خود را خارج از پلتفرم‌هایی مانند eBay یا Etsy انتخاب کنید، باید مطمئن شوید نام دامنه انتخاب شده شما در دسترس است و آماده جهت استفاده است. هنگامی که شما آن را ایمن کردید، فرایند راه‌اندازی وبسایت کسب و کار شما شروع می‌شود.

۴- محصولات مورد نظر خود را برای فروش مشخص کنید

این مرحله برای فروشگاه اینترنتی هیچ فرقی با راه‌اندازی یک مغازه معمولی ندارد. در ابتدا باید مشخص کنید چه اجناسی قرار است به فروش برسانید و نیز باید علایق و توانایی‌های خود را در نظر بگیرید تا بتوانید محصول مناسبی ارائه دهید. به عنوان مثال اگر شما به کارهای هنری و دستی علاقه دارید و اینکار را انجام می‌دهید می‌توایند فروشگاه اینترنتی برای خود راه‌اندازی کنید.

پس از انتخاب محصول مناسب بر اساس علایق خود، نکته‌ای که باید پس از آن بدان توجه کنید این است که رقبای خود را در آن حوزه بررسی کنید و ببینید آیا بازار اشباع شده است یا نه. اگر رقبای سرسختی در آن حوزه مشغول به کار باشند احتمالا موفقیت شما کم می‌شود مگر اینکه ویژگی‌های جدیدی نسبت به رقبای خود به مشتریان خود ارائه دهید تا محصولات شما را خریداری کنند.

۵- مشتریان هدف خود را مشخص کنید

منظور از شناسایی مشتریان هدف این است که ببنید چه افرادی از جامعه اقدام به خرید محصولات شما خواهند کرد. اگر بتوانیم این افراد را شناسایی کنیم کسب و کارمان سریعتر رشد می‌یابد. پس از شناسایی مشتریان هدف خود باید بتوانید آنها را جذب کنید. بنابراین باید تحقیقاتی در مورد مشتریان خود انجام دهید؛ به عنوان مثال مدل‌های خرید و مدل‌های جغرافیایی آنها را به دست آورید. رفتار مخاطبان آنلاین می‌تواند در ایجاد استراتژی شما نقش داشته باشد که باید آن را پیدا کنید. چرا باید محصولات شما را بخرند که پاسخ به این سؤال تمایز شما را نسبت به رقبا مشخص می‌کند.

۶- وبسایت را قانونی کنید

چند مرحله وجود دارد تا بتوانید کسب و کار خود را قانونی کنید. به طور کلی قوانین مشابهی برای کسب و کارهای آنلاین مانند کسب و کارهای سنتی وجود دارد اما چند تفاوت ظریف وجود دارد:

شاید یکی از سخت‌ترین مراحل برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، دریافت نماد اعتماد الکترونیک است. اهمیت دریافت این نماد از آنجا می‌باشد که اگر بخواهید وبسایت شما به درگاه بانکی متصل شود، یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد الکترونیک است. داشتن این نماد باعث می‌شود که مشتریان به شما اعتماد کنند و با داشتن آدرس و شماره تلفن تأیید شده، اعتبار فروشگاه شما افزایش می‌یابد. این نماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک داده می‌شود.

مجوز اختصاصی: این مجوز مربوط به گروه صنفی است که بسته به محصولات خود نیاز به پروانه اختصاصی همان صنف یا اتحادیه می‌باشد. لازم به ذکر است که وبسایت‌هایی مانند سایت‌های شرکتی یا شخصی نیازی به دریافت پروانه کسب و کار یا نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

۷- چند درگاه پرداخت مطمئن انتخاب کنید

برای فروشگاه اینترنتی خود می‌توانید روش های مختلفی را برای پرداخت وجه کالا از جمله پرداخت آنلاین، واریز به شماره حساب و پرداخت نقدی در محل قرار دهید. با توجه به اینکه امروزه افراد بیشتر پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند بنابراین باید چند درگاه پرداخت از بانک‌های معتبر کشور تهیه کنید.

۸- به اصول سئو و بازاریابی محتوا توجه کنید

همانطور که می‌دانید سئو یکی از فاکتورهای اساسی برای موفقیت هر کسب و کار اینترنتی است که لازم به یادآوری نمی‌باشد. همه کسب و کارهای اینترنتی موفق در سراسر دنیا، فاکتور سئو را جزو الویت‌های اصلی خود می‌دانند و برای آن بودجه‌ای را در نظر می‌گیرند. رعایت اصول سئو منجر می‌شود محصولات یا خدمات ارائه شده شما در موتورهای جستجو شناخته شوند، رتبه شما در موتورهای جستجو بهبود یابد و به این طریق مشتریان با وبسایت شما آشنا شوند و بدین ترتیب وبسایت شما شناخته شده تر و درآمد بیشتری کسب کنید. در خدمات سئو و بهینه سازی توصیه می شود که از مشورت با افراد خبره و با تجربه در این زمینه استفاده کنید زیرا این کار باعث رشد هرچه سریع تر رتبه سایت شما خواهد شد و هم در زمان و هزینه صرفه جویی خواهید کرد. همچنین در موفقیت فروشگاه شما، تولید محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

در نهایت شروع یک کسب و کار اینترنتی شباهت‌های زیادی به شروع کسب و کار فیزیکی دارد. البته فروش از طریق فروشگاه اینترنتی، راه مناسب‌تری برای فروش به دلیل دسترسی بیشتر افراد به آن نسبت به یک فروشگاه سنتی است. همچنین در طراحی یک وبسایت فروشگاهی باید مشخصاتی مانند سادگی، جلب مشتری و خرید راحت مشتری مد نظر قرار گرفته شود. به عبارت دیگر مشتری با ورود به فروشگاه اینترنتی به آن احساس خوبی دست دهد، توجه او به کالاها جذب شود و اینکه با گذاشتن اطلاعات کامل صاحب سایت و ایجاد امینت خاطر، خریدی مطمئن انجام دهد. لازم به ذکر است که ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق با چالش‌ها و سختی‌هایی همراه است، اما رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار لذت بخش خواهد بود.

امیدواریم که با ارائه این مقاله توانسته باشیم کمکی هرچند اندک به شروع و راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما کرده باشیم، فراموش نکنید که برای موفق شدن در هر کاری باید از نقطه ای آن را شروع کرد. منتظر دریافت نظرات سازنده شما عزیزان هستیم.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : web24.ir

مورد دیگری را جستجو بفرمایید

🌍 انواع کسب و کار اینترنتی

مدل کسب و کار اینترنتی تجارت الکترونیک عبارتست از خرید، فروش، مبادله کالا، خدمات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس خرید هاست