قبل از اینکه طراحی سایتی را انجام دهید مواردی هست که باید به آنها توجه کنید. ابعاد کسب و کار آنلاین و دیجیتال مارکتینگ تغییر و تحولات زیادی در چند سال گذشته داده است، یک وبسایت تنها معرف یک شرکت نیست بلکه میتواند به بازاری برای فروش محصولات تبدیل شود و خدماتی را برای کاربر ارائه دهد. در واقع داشتن یک وب سایت به تنهایی برای شما کفایت نخواهد کرد و وب سایتی می تواند بازدهی لازم را داشته باشد که بتواند بازدید مناسبی را به سمت خود هدایت کند و افراد به ماندن در آن سایت ترغیب شوند.
طراحی وبسایت یکی از موارد مهمی است که در ابتدا توجه کاربر را به خود جلب میکند، بنابراین طراحی باید جذاب، امروزی و به آسانی قابل هدایت (navigable) باشد. زمانی که کاربر برای مدت زمانی در وبسایت میماند قابلیتها و ویژگیهای وبسایت را جستجو میکند. اگر استراتژی قبل از شروع طراحی وبسایت نداشته باشید به احتمال زیاد بسیاری از منابع و زمان خود را از دست خواهید داد. بنابراین به نکاتی قبل از طراحی وبسایت باید توجه کنید که در ادامه به آنها میپردازیم.
- هدف وبسایت: هدف و قصد وبسایت باید برای شما و طراح روشن باشد تا بتوانید بر اساس آن برنامهریزی کنید.
- هدف مخاطب و بازار: هر کسب و کار دارای ابزار و مخاطبان هدفی است. طراحی وبسایت باید س مجموعهای از حس مشتری و هدفی که میخواهد کسب و کار داشته باشد را تشکیل دهد. آشنا شدن با مخاطبان باعث موفقیت بیشتر در کار شما میشود. بنابراین باید ظاهر و عملکرد وبسایت شما بر اسا نیازهای مشتریانتان باشد به این دلیل که وبسایت برای مخاطبانتان طراحی میشود نه شما.
- بازخورد کاربران: باید تصمیم بگیرید که آیا مایل به دریافت بازخورد (feedback) از کاربرانی که از وبسایت بازدید میکنند هستید. در صورت بله، طراحی وبسایت باید بر اساس آن انجام دهید.
- هزینه اجرای وبسایت: یک وبسایت نباید منابعی را تمام کند بلکه باید آن را تولید کند. شما باید هزینه اجرای وبسایت را قبل از شروع طراحی آن ارزیابی یا تعیین کنید. بنابراین باید ببینید در زمان راهاندازی یک وبسایت از آن چه میخواهید و بهترین کار مورد نیاز برای انجام آن چیست.
- طراحی دوستانه با سئو: در طراحی وبسایت باید فاکتور سئو در نظر گرفته شود، به طوریکه کاربر بتواند به راحتی آن را در گوگل پیدا کند. سئو یک جنبه مهم بازاریابی وبسایت است و طراحی باید سئو دوستانه باشد. بنابراین برای نتیجهگیری بهتر در سئوسایت بهتر است از همان مراحل ابتدایی طراحی سایت این اصول را بر اساس الگوریتمهای موتورهای جستجو برای سایت پیاده کرد. رعایت اصول سئو در این مرحله باعث راحتی کار در ادامه خواهد شد و بنابراین با هزینه کمتر نسبت به سایر سایتها نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. وب ۲۴ با توجه به تیم قدرتمند سئوی خود، سایتهای شما را بر اساس اصول سئو طراحی کرده و راه کسب نتایج بالا در موتورهای جستجو را برای مشتریان خود هموار میکند.
- انتخاب طراح: طراح انتخاب شده باید با دقت و ماهر باشد و به اندازه کافی خلاق باشد تا یک طراحی جذاب ارائه دهد. اگر شما خودتان طراحی وبسایت را انجام میدهید باید زمان کافی برای انجام این پروژه را داشته باشید در غیر اینصورت باید به طراح شایسته این کار را بسپارید.
- ترسیم وایرفریم: با استفاده از وایرفریم میتوانید نمای کلی از اجزای تشکیل دهنده سایت را نشان دهید. به عبارت دیگر وایرفریم چیدمان مختلف انواع تصاویر سایت و دیگر امکانات سایت است که پس از بررسی با نیازهای مشتری توسط طراح سایت رسم میشود. وایرفریم میتواند توسط نرمافزارهای مخصوص و یا در برگهای سفید طراحی شود. ترسیم وایر فریم میتواند نیازهای مشتری را مشخص کند و بنابراین ایدههای کمتر در زمان بهتر اجرا شود. اگر میخواهید از رقبای خود عقب نمانید و مشتریان خود را از دست ندهید باید وایرفریم را قبل از طراحی سایت ایجاد کنید. تیم طراحی سایت وب ۲۴ با بررسی دقیق نیازهای مشتریان، وایرفریم سایت مشتری را با تمامی امکانات و جزئیات کامل سایت ترسیم میکند تا طراح بتواند نکات مختلف را در آنها رعایت کند.
- انتخاب یک هاستینگ وبسایت: فاکتورهای زیادی باید قبل از انتخاب سایت میزبانی وب (هاستینگ) در نظر گرفته شود که شامل پهنای باند ارائه شده، امنیت، فضا و هزینه است. همچنین ارائه کننده خدمات میزبانی وب باید دارای سرویس پشتیبانی کارامد باشد.
- طراحی ریسپانسیو: طراحی وبسایت باید ریسپانسیو باشد تا با اندازه صفحه نمایش موبایل یا دستگاههای تبلت سازگاری داشته باشد.
- ثبت نام دومین: نام دامنهای که انتخاب میکنید باید یکی باشد تا در حافظه افراد بماند. این نام میتواند مرتبط با پیام نام تجاری شما باشد، به آسانی تلفظ شود و بنابراین افراد فورا نام دامنه را میتوانند به خاطر بسپارند. هر زمان که یک نام تجاری را انتخاب میکنید اطمینان حاصل کنید که همراه با شناسایی نام تجاری باید بتوانید برای موتورهای جستجو بهینه کنید و به آسانی هجی (spell) شود تا بتواند وبسایت شما در بالای موتورهای جستجو قرار گیرد. ترافیک بیشتر به سمت سایت شما، تعداد بیشتری مشتریان را برای وبسایت شما فراهم میکند.
- اهداف حرفهای، ساده و روشن طراح: در بالا اهمیت داشتن یک طراح حرفهای وبسایت را برای طراحی سایت ذکر کردیم. طراح باید دارای اهداف روشنی در هنگام طراحی یک وبسایت مانند ایجاد یک طرح زیبا و جذاب در عین حال حرفهای در تمام جهات باشد. جنبههای با کیفیت در طراحی وب شامل:
- قابلیت هدایت (navigation)
- قابل خواندن
- قابل درک
- جذاب
این خوب است که دارای فلشها و انیمیشنهایی بر روی وبسایت باشید اما باعث میشود توجه مشتری از نقطه اصلی تمرکز بر روی محصولات و محتوای شما منحرف شود. اگر بخواهید یک تجربه کاربری فراموش نشدنی برای مخاطبان خود داشته باشید نیاز دارید که مخاطب به محتوا و نام تجاری شما توجه کند. ضمنا در نظر داشته باشید که با توجه به گسترش استفاده از اینترنت از طریق گوشی های موبایل استفاده از انیمیشن و فرمتهای مانند فلش منسوخ شده است.
۱۲٫ رنگبندی سایت: افراد علاقهمند به رنگها هستند و این رنگها نقش حیاتی را در ایجاد یک اثر عالی بر روی افراد در زمان بازدید وبسایت دارند. رنگها دارای قدرت ایجاد انواع پاسخهای مختلف در انسان هستند که شامل شادی، لذت، آرامش، ناراحتی و غیره میشوند. بنابراین هنگامی که یک رنگ خاصی را برای طراحی وبسایت خود انتخاب میکنید مهم است که هماهنگ با داستان برند شما باشد و همچنین کمک میکند تا مخاطبان به آسانی با آن ارتباط برقرار کنند. موارد زیادی در هنگام انتخاب رنگ وجود دارد که باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال استفاده از رنگ تیره بر روی پس زمینه روشن و بالعکس. رنگ صورتی میتواند گزینهای برای وبسایتهای مرتبط با محصولات کودک باشد؛ در حالیکه رنگ مشکی هرگز برای چنین وبسایتهایی خوشایند نیست. بنابراین در هنگام انتخاب رنگ بسیار مراقب باشید.
۱۳٫ قابلیت هدایت سایت (Navigation): تجربه کاربر باید یکی از فاکتورهایی باشد که نیاز است در هنگام طراحی یک وبسایت در نظر گرفته شود. این مهم است که سایت شما به سهولت هدایت شود، به این دلیل که افراد نیاز دارند که از طریق آن پیمایش (scrolling) کنند. در طراحی وبسایت نحوه ارتباط صفحات و سیستم هدایت (Navigation) برای راهنمایی درست بازدیدکنندگان از وبسایت برای یافتن اطلاعات لازم، قابلیت ایندکس شدن در موتورهای جستجو و غیره بسیار مهم است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هدایت سایت شما برای بازدیدکنندگان تان قابل قبول خواهد بود. نقشههای سایت باعث آسان شدن هدایت (Navigation) از طریق سایت میشود و همچنین یکی از راههای توصیه شده برای خزش (crawling) راحت در موتورهای جستجو است.
۱۴٫زمان بارگذاری سایت: نیاز دارید که وبسایت خود را طوری طراحی کنید که سرعت بارگذاری سایت کاهش یابد. یکی از روشهای مطمئن برای کاهش سرعت وبسایت، کاهش تعداد صفحاتی است که به خوبی عمل نمیکنند و مورد دیگری که میتوانید انجام دهید حذف تمام عناصر اضافی مانند تصاویر و ویدئوهایی است که زمان زیادی را برای بارگذاری میبرند.
۱۵٫ قابلیت استفاده یا تجربه کاربر: قابلیت استفاده (Usability) یک وبسایت یکی از فاکتورهایی است که تعیین میکند چه زمانی کاربر بر روی سایت شما میماند. تست قابلیت استفاده وبسایت فاکتوری است که باید قبل از طراحی وبسایت برای تعیین میزان اثرگذاری سایت بر کاربر مشخص شود. بسیاری از موارد مانند توضیحات و خصوصیات محصولات باید ارائه شود تا خوانده بتواند در هر زمان آنها را بیابد. وبسایتهایی که بهترین تجربه کاربر را فراهم میکنند توسط مردم و به همان اندازه در موتورهای جستجو دوست داشتنی هستند.
۱۶٫ سازگاری با مرورگرهای مختلف: کاربران از مرورگرهای مختلف مانند کروم، فایرفاکس، اپرا، سافاری و بسیاری از مرورگرهای دیگر استفاده میکنند. اطمینان حاصل کنید که بارگذاری سایت شما از طریق این مرورگرها امکان پذیر است و بنابراین سازگاری و قابل دسترس بودن از طریق این مرورگرها مهم است. بنابراین طراحی سایت تنها برای یک مرورگر نباید باشد بلکه باید بر روی مرورگرهای مختلف سازگار باشد.
۱۷٫ یکپارچگی رسانههای اجتماعی مهم است: ادغام یا یکپارچه سازی رسانههای اجتماعی به اندازه بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو مهم است. بسیاری از افراد در سایتهای رسانههای اجتماعی فعالیت میکنند، بنابراین لازم است در طراحی وبساتی خود آنها را در نظر بگیرید. این فرصت طلایی ارتباط با افراد که برای شما بسیار مهم است از دست ندهید. همچنین میتوانید با فعالیت در شبکههای اجتماعی محبوبیت خود را بین کاربران افزایش دهید و با این روش مخاطبان به شما اعتماد میکنند و محصولات را به دیگران پیشنهاد میدهند.
۱۸٫ کد امنیتی کپچا (Captcha): کد تصویری امنیتی (Captcha) در پایان فرمهای تماس خود قرار دهید. این کدها کمک به صرفهجویی در زمان شما میشوند. این کدها تضمین میکنند که تنها افراد فرمها را پر کنند و هیچ ماشینی در این فرایند نقش نداشته باشد. برخی صاحبان سایتها از دخالت رباتیک شکایت میکنند به این دلیل که از این کدهای کپچا استفاده نکردهاند.
۱۹٫ محتوا پادشاه است: محتوا یکی از فاکتورهایی است که موتورهای جستجو و افراد را به سمت سایت شما میکشاند. بنابراین یکی از مهمترین فاکتورهایی است که نیاز دارید در زمان طراحی سایت خود در نظر بگیرید. نویسنده باید دانش خوبی از روند بازار موجود برای کسب و کار شما داشته باشد و سپس تمام جزئیات را با هر آنچه که مخاطبان نیاز دارند به آنها ارائه کند. بنابراین با تولید محتوای ارزشمند به مشتریان خود احترام گذاشتهاید و همچنین اطمینان پیدا میکنید موتورهای جستجو گر بهترین جستجو را در وب سایت شما انجام می دهند. محتوای با کیفیت در یک وبسایت در دراز مدت باعث تولید درآمد بیشتر برای شما میشود.
۲۰٫ Call To Action : صفحات فرود شما نیاز دارند که یک Call To Action قوی داشته باشند. در سایتهایی که از این تکنیک استفاده کردند از کاربر خود میخواهند فرم یا چیزی را پر کنند و آن را برای مدیر سایت ارسال نمایند، بنابراین استفاده از این تکنیک باعث میشود که دوباره کاربر را با ترفندهایی به سایتشان هدایت کنند. Call To Action افراد را به شما نزدیکتر میکند و آنها میدانند که میتوانند به شما دسترسی داشته باشند. در زمان طراحی Call To Action فاکتورهای خاصی است که باید در نظر بگیرید. برای مثال رنگ و محتوا فاکتورهایی هستند که در زمان طراحی Call To Action باید در نظر بگیرید. بهتر است از این تکنیک در اول سایت و در محلی که بیشتر در چشم کاربر است استفاده کنید.
آنچه که در بالا گفته شد مهمترین فاکتورهایی هستند که باید در زمان طراحی وبسایت در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که در صورت بهترین طراحی وبسایت، اگر برای وبسایت خود وقت نگذارید قطعا به اهدافتان نخواهید رسید. بنابراین باید به چگونگی گسترش آن فکر کنید، مطالب خود را بروزرسانی کنید و به سؤالات کاربران پاسخ دهید. در صورت رعایت تمامی موارد فوق یک وبسایت موفق خواهید داشت. ضمنا در نظر داشته باشید که برای موفقیت علاوه بر اینکه هدف گذاری و مشخص کردن موارد مختلف اهمیت دارد، نحوه اجرای پروژه نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین جهت بهتر است همواره مجری مناسبی برای طراحی سایت خود انتخاب نمایید تا بتواند کار را به نحو احسن انجام دهد و پشتیبانی مناسبی هم در طول زمان برای شما داشته باشد. وب سایت مانند یک موجود زنده نیازمند رشد و گسترش و نگهداری است و در صورتی که مجری کار نتواند پشتیبانی مناسبی ارائه دهد سایت شما در طول زمان از بین خواهد رفت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برگرفته از : web24.ir
سلام
ما به همراه یک گروه از متخصصین
حوزه وب گروه تلگرامی جامعه وبمستران ایران را لانچ
کردیم.
با توجه به اینکه شما هم در این زمینه فعال هستید خوشحال می شیم به ما بپیوندید تا تعاملات مفیدی باهم داشته باشیم
لینک گروه خدمتتون
https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66Ig
علیکم السلام
ممنونم از لطف شما محمد عزیز، این باعث افتخار من است که به گروه شما دعوت شده ام.
همیشه موفق باشید