“VALUE FOR MANY” WILL REPLACE “VALUE FOR MONEY”
“ارزش برای بسیاری” جایگزین “ارزش برای پول” خواهد شد
فناوری ها و قابلیت های حاصل از تحولات دیجیتالی باعث ایجاد الگوهای جدید کسب و کار می شود که نتیجه آن تغییر پندارش (پارادایم) فوق می شود، یعنی ارزش برای همه جایگزین ارزش برای پول می شود. برخی مصادیق این تغییر به شرح زیر است:
1- خرید گروهی Group Buying
2- محصولات قیمت پایین Low Cost Products
3- مالی خُرد Micro Finance
4- شراکت – هرچی مال توست مال من است Sharing – What is yours is mine
5- سلامت استطاعتی Affordable Healthcare
6- شخصی و سفارشی سازی Personalization & Customization
7- خلق مشترک Co-Creation
8- درحال رفتن بپرداز Pay as you Go
9- یکبار تجربه One – Off Experience
در کدام ابعاد شکل دهنده فضای سایبر طی 5 تا 10 سال آینده اتفاق می افتد؟ راهبرد پابرجا برای مواجهه هوشمندانه با این تغییرات چیست؟
1- رایانه و قدرت پردازش
2- معماری و شبکه
3- حجم حافظه و ذخیره سازی
4- تور حسگری
5- ارتباطات و پهنای باند
6- نرم افزارها و خدمات برخط
7- هوشمندی و تصمیمات مستقل
8- ارتباط و کنترل سامانه های سایبر فیزیکی
9- شبیه سازی و واقع نمایی
مهمترین راهبرد پابرجا برای مواجهه با آینده مبهم، ارتقای قابلیتهای بنیادی مانند کیفیت و دانش نیروی انسانی، ساختار چالاک و یادگیرنده، ایجاد مراکز تحقیق و توسعه پیشرفته، آینده پژوهی، شبکه سازی، ارتباطات علمی بین المللی، و توجه جدی به نوآوری و زیست بوم پیشرفت فضای سایبر می باشد.







