سخن دبیر نمایشگاه :
امروزه با استفاده از آموزه های جهانی به وضوح ضرورت دارد اقتصاد و بازار کار کشور توجه ویژه ای به نیروی انسانی داشته باشد تا زمینه برای خلاقیت تولید محصول یا ارائه خدمتی جدید به مردم فراهم گردد و دراین مسیر سطح خدمات رسانی به جامعه ارتقاء یابد. یکی از وظائف اصلی صنعت که در اینجا صاحبان کسب و کار نامیده میشوند این است که پروژه ای با هدف روشهای جدیداطلاع رسانی نیازهای محیطهای کار و اجتماع به کارجویان، دانشجویان و فارغالتحصیلان تعریف کنند، ضمنا لازم است شرائطی فراهم شود تا کارآفرینان کشور شناسائی شده و با استفاده از مدلهای پیشنهادی شرائط توسعه فضای کسب و کار را در کشور فراهم نمائیم .
از طرفی جذب کارجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در بازار کار منوط به داشتن توانائیها و ویژگیهایی میباشد که بخشی از آنها میبایست در طول دوران تحصیل در دانشگاه ایجاد گردد.
بنظر میرسد عدم تناسب بین فرایندها و مواد آموزشی رشتههای تحصیلی موجود در دانشگاهها با مهارتها و توانائیهای مورد نیاز بازار کار، مهمترین عامل موفق نبودن فارغالتحصیلان در کاریابی واشتغال میباشد. لازم به ذکر است که علاوه بر این مورد، برخی از عوامل بیرونی که خارج از حوزه فعالیت و کنترل نظام آموزش عالی میباشد بر اشتغال فارغالتحصیلان نیز تاثیر بسزایی دارند.
رفع عواملی که مانع اشتغال کارجویان بویژه فارغالتحصیلان دانشگاهی میشوند از یک سو و نبود بستری مناسب برای تقابل مستقیم کارفرمایان و کارجویان بعنوان روشی جدید در اطلاع رسانی نیازهای محیطهای کار و اجتماع از سویی دیگر، دانشگاه صنعتی شریف را بر آن داشت تا اقدام به بر پایی اولین نمایشگاه ملی کار و آموزش (Job Fair & Training) نماید.
هدف این نمایشگاه و کارگاههای آموزشی، در وحله اول معرفی فرصت های شغلی موجود برای کارجویان می باشد و در مراحل بعدی معرفی شرکتها، معرفی کسب و کار جدید، ایده دادن به کارجویان و تازه فارغ التحصیلان برای یافتن شغل آینده، نحوه تعامل و ارتباط با صنعت و … میباشد. از طرفی اینگونه نمایشگاهها فرصت مناسبی را برای شرکتها و سازمانها فراهم میآورد تا با تعداد زیادی از نیروهای جویای کار ملاقات کرده و در یک فضای رقابتی نسبت به جذب نفرات مورد نظر خویش اقدام نمایند.
اهداف نمایشگاه :
- معرفی فرصت های شغلی موجود در بازار کار
- رویارویی مستقیم کارجو و کارفرما
- امکان جذب نیرو توسط کارفرمایان
- آشنایی با انتظارات و مهارتهای مورد نیاز کارفرمایان
- معرفی کارفرمایان و کارآفرینان موفق جامعه درقالب شرکت های کارآفرین
- معرفی سازمانها وادارات مرتبط و نیمهمرتبط با رشتهتحصیلی
- شناسایی علایق و استعدادها (خودشناسی شغلی)
- آشنا شدن کارجویان، دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان با طیف متنوع مهارتهای شغلی
- برپایی کارگاههای آموزشی کار و کاریابی
- گسترش خدمات مشاورهشغلی و استفاده از مشاوران متخصص
- ایجاد نشریههای شغلی در بازارکار
- ایجاد یک محیط جدید و انگیزشی برای تعامل بیشتر کارجو و کارفرما
محورهای نمایشگاه و گروهبندی غرفه داران:
۱- استخدام:
- کارفرمایان ( خصوصی، دولتی)
- دفاتر کاریابی
- موسسات آموزشی
- دولت
- شرکتهای بزرگ
۲- آموزش و کارآموزی:
- دانشگاهها
- مراکز آموزشی
- مراکز فنی حرفه ای
- موسسات آموزشی تخصصی و حرفه ای
- مراکز آموزش زبان
- نهادهای اجتماعی
- مراکز آموزش از راه دور
- تهییه کنندگان منابع آموزشی
۳- مراکز دولتی:
- نهادها و سازمان های دولتی
- ادارات مرتبط با استخدام
- برنامه های آموزشی و استخدامی
- شهرداری ها
- وزارتخانه ها
- بنگاه های محلی توسعه اقتصادی
۴- کارآفرینی:
- سازمانهایی که به طور تخصصی در زمینه ترویج کار آفرینی مشغول به کار هستند
- سازمانهایی که به طور تخصصی در مشاغل کوچک مشغول به کار هستند
- فراهم کنندگان خدمات و منابع برای شغل های آزاد
- مشاوران مستقل
۵- خدمات شغلی:
- مراکز خدمات استخدام
- مراکز خدمات شغلی
- نویسندگان حرفه ای خلاصه تجربیات (رزومه)
- مشاوره دهندگان متخصص در زمینه شغل و حرفه
زمان نمایشگاه : ۱۶ – ۱۸ مهر ۱۳۹۶
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برگرفته از : jobfair.sharif.ir