تعداد زیادی از مدیران با نرم افزار CRM موافق هستند. آنها می دانند که CRM داده های سرنخهای تجاری، فرصت و مشتریان آنها را به صورت متمرکز یکجا ذخیره میکند، پیگیریها را دقیقتر و منظمتر میکند، به آنها ابزار مناسبی برای مونیتور کردن کارمندان فروش، مشتریان، محصولات و هزینههای تبلیغاتی میدهد تا بتوانند با این دادههای تصمیمهای درستتر برای کسب و کار خود بگیرند.
اما آیا کارمندان فروش هم درباره CRM اینطور فکر میکنند؟
اغلب آنها در ابتدای کار با نرم افزار CRM موافق نیستن، دلیل این عدم موافقت تا حد زیادی منطقی است، آنها فکر میکنند که CRM ابزار دیگری است که حجم کارهای آنها را زیادتر خواهد کرد، علاوه بر این به مدیرانشان این اطلاعات را خواهد داد که آنها را بیشتر زیر ذره بین بگیرند، همچنین آنها فکر میکنند زمان زیادی صرف وارد کردن اطلاعات در CRM بکنند و این کارها آنها را از کار اصلیشان که فروش است، باز میدارد.
این مقاله در مورد اینکه چرا کارمندان فروش با CRM موافق نیستند نیست، اینجا میخواهیم بگوییم چگونه CRM شرایط کاری کارمندان فروش را بهتر میکند، استرسهای کاری آنها را کاهش میدهد و از همه مهمتر به مقدار قابل توجهی فروش آنها را افزایش میدهد(حدود ۴۱ درصد).
ابزار فوقالعادهای که دست کم گرفته شده است
نرمافزار CRM به شکل قابل توجهی فروش را بهبود میبخشد، یک تحقیق نشان میدهد که ۵۴ درصد مدیران نظرشان این بوده است که CRM فروش را افزایش می دهد.
خوب چرا کارمندان فروش به CRM نیاز دارند؟
احتمالا همه قبول داریم که چالش اصلی کارمندان فروش در دو مورد زیر است:
۱- چگونگی شناسایی و پیگیری سرنخهای تجاری
۲- چگونگی اولویتبندی فعالیتهای فروش
نرمافزار CRM علاوهبر اینکه این دو مساله کارمندان فروش را حل میکند، شرایط بهتری نیز برای آنها فراهم میکند.
بهنظرتان CRM چه کمکی به کارمندان فروش میکند؟
آنها از یک فضای ذخیرهسازی امن لذت خواهند برد.
به کمک CRM تمام اطلاعات سرنخها، مشتریان، پیگیریها و زمانبدیها در یک مکان امن و متمرکز ذخیره میشود و کارمندان فروش مجبور نیستند برای انجام کاری از چند جای مختلف مثل سررسید، یاداشتهای داخل کامپیوتر و حسابداری، اطلاعاتشان را جمعآوری کنند. از طرف دیگر مطمئن خواهند بود که دادههای آنها همیشه سالم خواهد بود.
آنها در زمانبدی کارهای خود حرفهایتر خواهند شد.
نرمافزار CRM مانند یک دستیار هوشمند به کارمندان فروش کمک خواهد کرد که پیگیریهای جلسات و فرایندهای فروش را به شکل دقیقتر و حرفهایتری انجام دهند و به جای صرف زمان در این حوزهها زمانهای بیشتری را با مشتریان بگذرانند، این شیوه کار حس خوبی را به مشتریان انتقال خواهد داد.
آنها خوشحالترند، دیگر گزارش کاری در کار نیست
نرمافزار CRM به صورت اتوماتیک گزارش کار رزوانه، هفتگی و ماهانه شما را آماده خواهد کرد و دیگر نیازی نیست که شما وقت زیادی را برای تهیه گزارشات هفتگی و ماهیانه برای مدیر خود صرف کنید.
زمان خود را هدر نخواهند داد، مستقیم به هدف خواهند زد
نرمافزار CRM با دستهبندی مناسب فرصتها این امکان را به کارمندان فروش میدهد که مستقیم سر اصل مطلب یعنی تبدیل مشتریان به فرصتها بروند و از کارهای اضافی دوری کرده و زمان خود را هدر ندهند.
آنها همیشه به روز خواهند بود
اگر همکار یک کارمند فروش نباشد، یا کارمند شما در یک ماموریت فروش باشد و یا چند روز در مرخصی باشد، با اولین ارتباط با CRM به روز خواهد شد.
زمانهای خرید را به کارمندان فروش خواهد گفت
در فروشهای دورهای، خدمات پشتیبانی ماهیانه، تعویض قطعات نرمافزار CRM دقیقا به کارمندان فروش خواهد گفت که اکنون وقت فروش به مشتری است.
آنها هوشمندانهتر رفتار خواهند کرد
CRM به هر کارمند فروش میگوید که کدام روش او در فروش بهتر جواب داده است و او میتواند نقاط قوت خود را قویتر و نقاط ضعف خود را کمرنگتر کند.
آنها دقیقا خواهند فهمید مشتری چه میخواهد
از آنجایی که تمام اطلاعات مشتری در پرونده مشتری ذخیره شده است کارمندان فروش دقیقا میتوانند نیاز مشتری را فهمیده و براساس آن به او پیشنهاد دهند.
کارهای آنها سادهتر و دقیقتر انجام خواهد شد
خیلی از کارهای تکراری حذف خواهد شد و آنها خیلی از کارها را به شیوه سادهتر و دقیقتر انجام خواهند داد، مثلا صدور فاکتور که قبلا کلی زمان و ارتباط و تعامل نیاز داشت با یک کلیک ساده انجام میشود.
آنهایی که واقعا فروشندهاند خوشحالتر خواهند بود
نرمافزار CRM به مدیران خواهد گفت که چقدر آنها خوب عمل میکنند و مدیران زحمات فروشندههای واقعی را خواهند دید و آنها را با تشویق های مناسب خوشحالتر خواهند کرد.
اگر شما یک کارمند فروش هستید با موارد بالا موافقید؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برگرفته از : banki.ir