مثال هایی از کسب و کار

💎 کمشجه: شهر نان ایران، شهری که رقم بیکاری در آن صفر است

کُمشِچـِه شهری در بخش حبیب آباد از شهرستان برخوار در استان اصفهان ایران است. شهر نان ایران، اکثر مردم این شهر به شغل نانوایی مشغول هستند. در این شهر نانوایی‌های سنتی و صنعت بسیاری وجود دارد. این شهر دارای معادن گچ خاکی است.

جغرافیای سیاسی، انسانی، اقتصادی

این شهر تابع شهرستان برخوار و یکی از سه شهر بخش حبیب آباد می‌باشد. کمشچه در حدود ۲۰ کیلومتری شمال شهر اصفهان واقع شده‌است.

جمعیت این شهر بر طبق سرشماری جمعیت سال ۱۳۹۵ هجری شمسی برابر با ۵۱۰۰ نفر بوده‌است.

در این شهر نزدیک به ۳۰۰ واحد کارگاه نانوایی وجود دارد که تعداد زیادی از مردم این شهر در این کارگاه‌ها مشغول کارند. این شهر یک شهرک صنعتی نیز دارد که حدود ۲۰ درصد مردم این شهر در آن شهرک مشغول کارند. کمشچه به لطف کارگاه‌های نانوایی، شهرک صنعتی و البته تلاش و پشتکار مردم آن معضلی به نام بیکاری ندارد.

کمشچه در سال ۱۳۸۱ خورشیدی به عنوان شهر شناخته شد.

 

آمار ابتلاء به بیماریهای غیرواگیر نظیر دیابت، چاقی، سکته، سرطان و فشارخون در دنیا شتاب گرفته و ۶۰% علل مرگ را به خود اختصاص داده است. از هر ۵ ایرانی یک نفر مبتلا به این بیماری ها هستند. طبق آخرین آمار ارائه هم اکنون ۱۰ درصد مردم کشورمان از دیابت، ۲۰ درصد فشار خون، ۳۰ درصد چربی اضافی، ۴۰ درصد تری گیلسیرید بالا و ۵۰ درصد از چاقی مفرط رنج می برند.

به استناد اظهارات همه متخصصان تغذیه غلط منشاء اصلی همه این بیماریهاست. در این میان نان به عنوان اصلی ترین خوراک مردم نقش بسیار مهمی در این فرایند ایفا می کند اما متاسفانه همواره مورد بی توجهی متولیان قرار گرفته است. مصرف نان با کیفیت و سالم موجب می شود که از افتادن در سراشیبی مرگ زودرس ناشی از ابتلا به یکی از بیماریهای غیرواگیر قرار جلوگیری شود.

در گذشته وقتی از کنار یک نانوایی عبور می کردیم بوی عطر نان اشتهایمان را بر می انگیخت. خوردن نان وسوسه انگیز و اشتها آور بود و جای همه تننقلات و میان وعده های مخرب امروزی را می گرفت. امروز اما نان ها عطر و طعم گذشته را ندارند. این مساله ناشی از تاثیرات مخرب زندگی شهرنشینی بر تار و پود زندگی ماست که سلامتی خودمان را نیز به مخاطره انداخته ایم به گونه ای که فریاد سازمان بهداشت جهانی درآمده که به کجا می روید؟!

متاسفانه پخت نانهای مسطح در کشور طی ۳۰ سال گذشته به دلائل متعدد به شدت دچار آسیب شده و دیگر از آن نانهای معطر و خوشمزه گذشته خبری نیست و نانهایمان اصالتشان را از دست داده اند و فاقد کیفیت و مرغوبیت گذشته هستند. توسعه شهرنشینی نانهایمان را نیز مصنوعی و ماشینی ساخته است.

در چنین شرایطی مردمان یکی از شهرهای ایران، ضمن حفظ اصالت و کیفیت نان ایرانی، توانسته اند یک چرخه سالم و سودآور اقتصادی را نیز پایه گذاری کنند. اگر در کشور به دنبال یافتن شهری باشیم که در آن میزان بیکاری صفر باشد، فقط کافی است ۲۵ کیلومتر از شهر اصفهان به سمت شمال خارج شویم تا به شهر تنورهای همیشه روشن برسیم. کُمشچه یا شهر نان و برکت احتمالا تنها نقطه ای از کشور است که در آن هیچکس به برکت تنورهای پخت نان بیکار نیست.

کمشچه ۶ هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان، ۲ هزار ۵۰۰ نفر به نانوایی اشتغال دارند. این رقم معادل ۹۵ درصد افراد شاغل در کُمشچه است. در کمشچه ۳۰۰ نانوایی سنتی و نیمه صنعتی روزانه بین ۶۰ تا ۸۰ تن انواع نان های با کیفیت را تولید و به سراسر استان اصفهان و دیگر استانهای کشور صادر می کنند. هر روز صف بلندی از خودروهای باری برای انتقال نان از کمشچه به سایر نقاط کشور تشکیل می شود.

راز و رمز موفقیت بی نظیر کمشچه ای ها که توانسته اند شهرشان را به قطب تولید نان در کشور تبدیل و بیکاری را ریشه کن کنند، چیست؟! برای پی بردن به پاسخ این سوال با یکی از تولید کنندگان موفق نان در کمشچه گفت و گو کرده ایم. آقای اصغری می گوید: «شهرت نان کمشچه ۸۰ سال عمر دارد و از کیفیت، طعم و ماندگاری بی نظیر آن ناشی می شود. به دلیل استفاده از گندم محلی در تهیه آرد و نیز استفاده از خاک مخصوص این منطقه در تنورها، نان کمشچه طعمی متفاوت دارد.»

او می افزاید: «پشتوانه اصلی که موفقیت در صادرات نان کمشچه به نقط مختلف اصفهان و سایر نقاط کشور را رقم زد، عبارت بود یک کار پژوهشی و علمی درباره ذائقه مردم استان اصفهان. این کار پژوهشی که بسیار موفق از آب درآمد، کمشچه ای ها را به سوی ایجاد تنوع در پخت انواع نان سوق داد. در حال حاضر بیش از ۲۰ نوع نان از جمله، نان جو، نان رژیمی، نان ماست موسیر، نان پیاز و جعفری، نان شوید، نان تنور سنتی، نان خشک، نان تافتون و … در کمشچه تولید می شود که تا کنون ۱۳ مورد از این نان ها ثبت ملی شده است. بخش عمده ای از نانواها در نانوایی های کمشچه را بانوان این شهر تشکیل می دهند، آن ها در کار پخت نان مهارت بسیار بالایی دارند.»

شهر کمشچه سالانه نزدیک به ۲۰ هزار تن نان تولید می کند و از سالهای دور در مواقع بحرانی، برای کشور نقش پدافند غیرعامل را هم ایفا کرده است. در دوران دفاع مقدس مردان و زنان کمشچه با تنورهای خانگی، برای رزمندگان نان خشک می پختند. بعد از دفاع مقدس هم کمشچه ای ها در مواقع بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله، نان مناطق بحرانی کشور را تامین می کنند.

در تولید نان کمشچه به هیچ وجه از جوش شیرین و افزودنی های غیر مجاز استفاده نمی شود و بازاریابی علمی و به روز برای فروش نان ها، همواره در دستور کار قرار دارد.

رئیس تعاونی نانوایان کمشچه می گوید: «نان کمشچه در همه شهرستان‌ها شناخته شده است و حتی آن را به عنوان سوغات به خارج از کشور می‌برند، دلیل این موضوع نیز کیفیت بالای نان و نداشتن دورریز است، نان کمشچه به دلیل نوع پخت آن مدت طولانی قابل استفاده بوده و این یکی از مهمترین مسائلی است که سبب شهرت و محبوبیت آن شده است.»

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : cheshmeborkhar.ir و fa.wikipedia.org

مدیر کسب و کار موفق

به سوی کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا