شکست در کسب و کار

⁉️ حدود ۹۰ درصد از استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند: دلیل موفقیت ۱۰ درصد بقیه چیست؟

شاید آماری که ارائه می‌کنیم باعث تضعیف روحیه کارآفرینان شود، اما هدف از این آمار کمک به کارآفرینان برای تلاش، دقت و کار هر چه بیشتر روی استارت‌آپ‌شان است. در واقع از هر ۱۰ استارت‌آپ ۹ تای آن‌ها شکست می‌خورند و تنها یک استارت‌آپ به موفقیت دست پیدا می‌کند.

ویژگی‌های استارت‌آپ‌های موفق چیست؟

ویژگی‌های بسیاری برای استارت‌آپ‌های موفق وجود دارد، در این مقاله ما سعی می‌کنیم به برخی از مهم‌ترین علل موفقیت استارت‌آپ‌ها اشاره کنیم.

۱) محصولات عالی و مناسب برای بازار

براساس گزارشات مجله فورچون یکی از بزرگ‌ترین دلایل شکست کسب‌وکارها این است که آن‌ها محصولاتی را تولید می‌کنند که هیچ‌کس نمی‌خواهد. این بررسی‌ها نشان داد که مهم‌ترین دلیل شکست ۴۲ درصد از استارت‌آپ‌ها “عدم نیاز بازار به محصولات آن‌ها” است.پس اگر شما زمان خود را برای ساخت یک محصول صرف خواهید کرد، مطمئن شوید که این محصول مناسب بازار شما است.

 

۲) نادیده نگرفتن هیچ‌چیز، حتی مسائل کوچک

Dijiwan استارت‌آپی با ایده‌ی خوب و یک تیم قوی بود، اما این موارد یک کسب‌وکار پایدار را تضمین نمی‌کند. آن‌ها چه چیزی کم داشتند؟ با نگاهی به داستان این استارت‌آپ می‌فهمیم که آن‌ها جنبه‌های کلیدی فرآیند کسب‌وکار را نادیده گرفته بودند. مدیرعامل این شرکت می‌گفت “کار من رهبری است”، بازاریاب می‌گفت “کار من بازاریابی است” و توسعه‌دهنده می‌گفت “کار من کدنویسی” است. در حالی که در یک استارت‌آپ نمی‌توان مسئولیت‌ها را تقسیم‌بندی کرد، به عبارت دیگر نقش‌ها و مسئولیت‌ها در یک استارت‌آپ همپوشانی دارند و در کنار هم معنی پیدا می‌کنند.

 

۳) رشد سریع

هنوز هم هستند کسانی که می‌گویند رشد سریع ناپایدار است، اما ‌همه‌ی کسب‌وکارهای موفق از همان ابتدا رشد سریع را تجربه می‌کنند. رشد سریع همان چیزی است که کارآفرینان آرزو می‌کنند، سرمایه‌گذاران نیاز دارند و بازارها می‌خواهند. رشد سریع نشانه یک ایده‌ی عالی در یک بازار داغ است.

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل شکست استارت‌آپ‌ها تمام شدن منبع مالی است چون آن‌ها به اندازه کافی از همان اوایل رشد نمی‌کنند. در واقع عقب ماندن از رقبا، از دست دادن مشتریان و از دست دادن پرسنل و اشتیاق از عوامل شکست استارت‌آپ‌ها هستند که اگر بتوانید رشد سریع خود را ادامه دهید می‌توانید همه‌ی این عوامل را دور بزنید.

رشد سریع در اوایل یک نشانه مطمئن برای موفقیت در آینده است.

 

۴) تطبیق‌پذیری تیم با شرایط مختلف

هر استارت‌آپی که ویژگی تطبیق‌پذیری را داشته باشد، شانس بیشتری برای موفقیت دارد. منظور از تطبیق‌پذیری این است که یک تیم توانایی تغییر محصولات، رویکرد بازاریابی جدید، نام تجاری جدید، تغییر صنعت و حتی از بین بردن یک کسب‌وکار و شروع همه‌چیز از اول دوباره و دوباره را داشته باشد.

کسب‌وکارهایی که تعداد موسسان آن بیشتر از یک نفر است، اغلب موفق‌تر هستند، زیرا این یک حس مشارکت در بین موسسان ایجاد می‌کند، تخصص‌های بیشتری وجود خواهد داشت و حس پاسخگویی و مسئولیت افراد بالا می‌رود. بنابراین در مواقع حساس بهتر با مشکلات برخورد می‌شود.

 

نتیجه:

همان‌طور که گفتیم حدود ۹۰ درصد از کارآفرینان در کسب‌وکارشان شکست می‌خورند، اگر چه در داستان‌های موفقیت گوگل، فیسبوک و بسیاری دیگر شانس به شدت دخیل بوده است، اما استارت‌آپ‌های بسیاری هم با تلاش و رعایت برخی مسائل مهم به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها نیاز به یک محصول را کشف کرده‌اند، هیچ چیزی را نادیده نگرفته‌اند، سریع رشد کرده‌اند و همواره برای بهبود اوضاع تلاش کرده‌اند. اگر این چهار ویژگی را دارید خودتان را برای یک موفقیت بزرگ آماده کنید.

کدام‌یک از این ویژگی‌ها در استارت‌آپ شما وجود دارد که به شما امید می‌دهد که از ۱۰ درصد استارت‌آپ‌های موفق باشید؟

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ibazaryabi.com

مدیر کسب و کار موفق

به سوی کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا