روزهای اولیه یک استارتاپ می تواند چالش برانگیزترین روزها باشد، به عنوان یک کارآفرین می خواهید از زمین بلند شوید و به آسانی مسیر موفقیت را طی کنید. هیچ کس به اندازه Gabriel Weinberg، بنیانگذار شرکت موتور جستجوی DuckDuckGo، این را بهتر نمی داند.
چرا که او در روزهای اولیه کسب و کارش در منحنی رشد یادگیری قرار گرفت و اکنون قادر است که یک مدل کسب و کاری عالی را ارائه دهد. او حتی یک کتاب هم در این زمینه نوشته است: Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth، کتابی برای راهنمایی کارآفرینان در روزهای آغازین کسب و کاری شان. در اینجا به ۵ درس بازاریابی عالی که وینبرگ با ما به اشتراک گذاشته است اشاره می کنیم تا به کارآفرینان علاقه مند کمک کند تا سریع تر رشد کنند:
۱- اهداف جذب مشتری را تعیین کنید
تمامی کارآفرینان خوب می دانند که باید قبل از هر کاری اهداف خود را تعیین کنند. بسیاری از آنها شکست می خورند تنها به دلیل اینکه اهدافشان مبهم است، بی اهمیت است، زیادی بزرگ است. دانستن اینکه کدام اهداف مهمترند، مهم ترین مرحله در زمان راه اندازی یک کسب و کار است. در واقع این مرحله برای توسعه یک مفهوم کسب و کاری با دوام بسیار مهم است. به عقیده وینبرگ، یک هدف معمولی که هر کارآفرینی باید روی آن تمرکز کند، جذب مشتری است. شما هزینه هایی را تعیین می کنید و باید آنها را پوشش دهید، پس مهم است که مشتری کافی را بدست آورید.
نتیجه: یک تحلیل هوشمندانه داشته باشید و از اطلاعات برای طراحی یک هدف جذب مشتری جاه طلبانه و در عین حال واقع بینانه استفاده کنید.
۲- به دنبال مشتریان واقعی باشید
به گفته وینبرگ یکی از مهم ترین چیزها برای یک کارآفرین تازه کار، پیدا کردن افرادی است که واقعا یک محصول را استفاده می کنند. این افراد بهتر است که از فامیل و دوستان نباشند چرا که شما به یک بازخورد واقعی و منطقی نیاز دارید. همانگونه که وینبرگ اشاره می کند، مشتریان شما بهترین مشاوران برای شرکت شما خواهند بود.
نتیجه: از بازخوردهای آنها بهره بگیرید. آنها می توانند برای کسب و کار شما ارزشمند باشند، پس به دقت به آنها گوش فرا دهید و آنچه که می گویند جدی بگیرید.
۳- یک راهبرد برای رسیدن به اهدافتان در نظر بگیرید
طرح یک راهبرد بخش دیگری از راه اندازی یک استارتاپ است که برای هر کارآفرین تازه کاری باید مشهود به نظر برسد. اما به هر حال وقتی یک کسب و کار آغاز می شود و کارآفرینان با عملکرد جذب مشتری روبه رو می شوند، به گفته وینبرگ چند اشتباه همیشه رخ می دهد:
آنها تنها از همان کانال های بازاریابی که رقیبانشان استفاده می کنند، جلو می روند
در استفاده از کانال های بهبود بخش هم شکست می خورند
شاید کمی متناقض به نظر برسد، اما زمانی که شما در مورد آن فکر می کنید، کاملا منطقی است. مسیرهای بسیاری برای بازاریابی وجود خواهد داشت که رقیبان شما حتی به آن فکر هم نکرده باشند. پس شما باید بتوانید این را اهرم قرار دهید. اما اول باید از یک دیدگاه تونلی اجتناب کنید، باید پیدا کردن یک کانال بازاریابی منحصر به فرد را برای رشد دادن اساس مشتری مداریتان، در اولویت قرار دهید. همچنین باید بر روی کانال هایی که از کارکرد می افتند سرمایه گذاری کنید، حتی اگر استفاده نشوند!
نتیجه: یک راهبرد رشد واضح را تعیین کنید و برای این کار از داده های حاصل از تحقیقات در مورد رقیبانتان و داده های حاصله از تلاش های سعی و خطایتان کمک بگیرید.
۴- از استارتاپ های شکست خورده درس بگیرید
درصد شکست یک استارتاپ به طور تخمینی در حدود ۹۰ درصد می باشد. استارتاپ های بسیاری شکست می خورند، زمانی که در حال رشد هستند و به دلیل فاکتورهای مختلف. مثلا به دلیل مدیریت ضعیف مالی. صرف نظر از این ارقام آماری ناامید کننده، شما باید تلاش کنید که از تجربه های شرکت های شکست خورده استفاده کنید. به پیشنهاد وینبرگ می توانید AngelList و Crunchbase را برای پیدا کردن کسب و کارهای مرتبط با صنعتتان را چک کنید.
نتیجه: به سراغ سرمایه گذارانی بروید که پایه گذار این استارتاپ ها بودند و دلایل شکست را از آنها جویا شوید. آگاهی داشتن از یک مسیر اشتباه بهترین راه برای تعیین مسیر درست است.
۵- خیلی زود عقب نشینی نکنید
وینبرگ می گوید که یکی از بزرگترین اشتباهات بیشتر کارآفرینان تصمیم گیری برای زود عقب نشینی کردن از ایده هایشان است. این کارآفرینان حتی قبل از راه اندازی کسب وکارشان شکست خواهند خورد، چون آنها در مرحله اول به طور کامل خود را وقف کسب و کارشان نکرده بوده اند.
نتیجه: اگر شما مطمئن هستید که یک ایده کسب و کاری عالی دارید، هر کاری که از دستتان بر می آید انجام دهید. موانع بر سر راه اجتناب ناپذیر هستند ولی شما باید قادر باشید که بر آنها غلبه کنید، آن هم با پشتکار زیاد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برگرفته از : ideas-to-wealth.blog.ir