فناوری

✅ روشی جدید برای استفاده از گرمای تابستان جهت گرمایش در فصل زمستان

به تازگی محققان سوئیسی موفق به ایجاد روشی شده اند که با استفاده از آن می توان انرژی حرارتی را در فصل تابستان ذخیره کرد و در فصل زمستان از آن برای گرم کردن مکان های مختلف استفاده کرد.

به گزارش کلیک، محققان آزمایشگاه تحقیقاتی EMPA واقع در سوئیس موفق شده اند با استفاده از روشی نوین، انرژی حرارتی را در ماه های گرم تابستان ذخیره کنند و از این انرژی در زمستان برای گرم کردن مکان های مختلف استفاده کنند. مزیت این روش این است که می توان تنها با زدن یک دکمه از این انرژی رایگان استفاده کرد و آن را به راحتی به مکان های مورد نیاز انتقال داد. محققان امیدوارند این روش بتواند جایگزینی برای استفاده از سوخت های فسیلی جهت گرمایش مکان های مختلف شود.

در این روش از عنصری به نام سدیم هیدروکسید به عنوان یک باتری حرارتی استفاده می شود و از اجزای دیگری که قبلا تهیه شده اند، برای ذخیره انرژی گرمایی و تخلیه آن استفاده می شود.

سدیم هیدروکسید در جذب آب که خود نقشی در ذخیره سازی انرژی گرمایی ندارد، عملکرد بسیار خوبی دارد. یکی از خاصیت های سدیم هیدروکسید این است که زمانی که با آب مخلوط می شود، انرژی حرارتی بسیار بالایی را تولید می کند؛ بنابراین با ریختن آب بر روی این ماده می توان انرژی حرارتی بسیار بالایی را تولید کرد؛ زیرا آب باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی در سدیم هیدروکسید و آزاد شدن انرژی حرارتی آن می شود.

تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند محلولی را تهیه کنند که ۵۰ درصد آن از سدیم هیدروکسید تشکیل شده است. این ماده حالت چسبناکی دارد و به آرامی از لوله ای دایره ای شکل همانند لوله هایی که به عنوان دودکش برای بخاری ها و آبگرمکن ها استفاده می شود، پایین می رود. در این لوله بخار آب جذب می شود و گرمای موجود در بخار آب، دوباره به داخل لوله بازگردانده می شود و سپس محلول به آرامی با غلظت ۳۰ درصد از لوله خارج می شود.

هنگامی که آب در لوله قرار دارد، دمای آن در حدود ۵۰ درجه سانتیگراد است که برای گرم کردن یک محیط، کافی است.

برای ذخیره انرژی در این محلول تنها کافی است به آن حرارت دهید و با قرار دادن لوله ها در معرض حرارت خورشید، می توان این کار را به راحتی انجام داد. حرارت خورشید باعث می شود رطوبت محلول تبخیر شود و غلظت محلول افزایش پیدا کند. به این صورت محلول می تواند انرژی حرارتی را به میزان بالایی ذخیره کند. این محلول می تواند برای ماه ها و حتی سال ها (در فواصل زمانی که مورد استفاده قرار نمی گیرد) بدون اینکه انرژی خود را از دست دهد، ذخیره شود و مخزن های حاوی این محلول نیز می توانند به راحتی به هر مکانی انتقال داده شوند.

محققان سیستمی را طراحی کرده اند که می تواند با انتقال حرارت به این محلول و بخار کردن آب آن، این محلول را خشک کند. رطوبت آزاد شده در این مرحله جذب و متراکم می شود. آبی که در فرآیند متراکم شدن رطوبت گرم شده است، به لوله هایی که در درون زمین کار گذاشته شده اند، تزریق می شود و پس از آنکه دمای آن به ۵ تا ۱۰ درجه رسید، به بیرون پمپاژ می شود تا دوباره در چرخه مورد استفاده قرار گیرد.

محققان در حال آزمایش و بررسی این فناوری جدید هستند و این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. محققان امیدوارند بتوانند به زودی این فناوری را تجاری سازی کنند و آن را در بخش خانگی به صورت گسترده مورد استفاده قرار دهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 برگرفته از  : click.ir

مدیر کسب و کار موفق

به سوی کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا