شروع کسب و کار

۵ گام مهم برای راه‌اندازی یک تجارت الکترونیکی موفق 🎯

می‌توان گفت هنوز هم اطلاعات مفیدی در مورد شیوه‌های صحیح راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی در دسترس نیست. هر چند ممکن است با جستجو در موتور جستجوی گوگل به هزاران سایت و مطلب مرتبط با این موضوع هدایت شوید. اما حقیقت این است که با مطالعه‌ی آن‌ها نیز به اطلاعات کاربردی دست نمی‌یابید. زیرا آنچه که برای راه‌اندازی یک تجارت الکترونیکی موفق لازم است اطلاعات صحیح و کاربردی می‌باشد. البته نکته‌ی قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که حتی اگر قبل از راه‌اندازی تجارت الکترونیکی خود به اندازه کافی مطالعه داشته باشید و اطلاعات مختلفی را جمع‌آوری کنید. تا زمانی که در بطن تجارت خود قرار نگیرید این اطلاعات هیچ کمکی به شما نخواهند کرد. به عبارت دیگر کسب اطلاعات و معلومات تئوریک تاثیری در مدیریت موفق یک کسب و کار نخواهد داشت. بنابراین این تجربه‌های عملی در موقعیت‌های مختلف است که می‌تواند سبب تقویت مهارت‌های مدیریتی، بازاریابی و تبلیغات شما شود.

در عصر حاضر عملی کردن ایده‌های کسب و کار دست خوش تغییراتی شده است. بنابراین برای ایجاد یک کسب و کار نیازی به سرمایه‌ی میلیونی و مکان فیزیکی ندارید. بلکه می‌توانید از طریق ایجاد یک سایت تجارت الکترونیکی خود را بنیان‌گذاری کنید. کار بر روی این سایت و توسعه آن می‌تواند کارایی ایده‌ی شما را تا حد زیادی محک بزند و در آینده یک بنیان قوی برای برند شما باشد. بنابراین در صورت شکست نیز تنها سرمایه‌ای که از دست می‌دهید وقت شما است. البته وقتی که صرف به دست آوردن تجربه‌های گرانبهایی کرده‌اید. در ادامه به بررسی ۵۵ گام اصلی راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی یا تجارت الکترونیکی موفق می‌پردازیم.

در عصر دیجیتال برای ایجاد یک کسب و کار نیازی به سرمایه‌ی میلیونی و مکان فیزیکی ندارید. بلکه می‌توانید از طریق ایجاد یک سایت تجارت الکترونیکی خود را بنیان‌گذاری کنید.
در عصر دیجیتال برای ایجاد یک کسب و کار نیازی به سرمایه‌ی میلیونی و مکان فیزیکی ندارید. بلکه می‌توانید از طریق ایجاد یک سایت تجارت الکترونیکی خود را بنیان‌گذاری کنید.

 

۵ گام اصلی برای راه‌اندازی یک تجارت الکترونیکی موفق

۱) شناسایی نیاز

برای داشتن یک تجارت الکترونیکی موفق لازم است که در ابتدا به شناسایی نیاز مشتری بپردازید. زیرا تصور ذهنی شما ممکن است با نیازها و خواسته‌های مشتری متفاوت باشد. چه بسا کالایی که به نظر شما می‌تواند فروش آنلاین موفقی داشته باشد اما در عمل نتیجه‌ی عکسی دارد. بنابراین باید نیاز مشتری در بازار خاصی بررسی شده و مخاطبان هدف نیز شناسایی شوند. توجه داشته باشید که گوگل آنالیتیک می‌تواند ابزار مناسبی برای شناسایی نیازهای مشتریان باشد. شناسایی صحیح نیاز مشتری مقدمه‌ای بر انتخاب زمینه‌ی فعالیت و افزایش اطلاعات در این زمینه است.

۲) بهینه‌سازی موتور جستجو یا بهبود سئو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یکی از مهمترین بخش‌های هر کسب و کار آنلاین است. زیرا در تجارت الکترونیکی اولین و مهمترین درگاه ارتباط شما با مشتری و کسب درآمد، سایت شما است. مخاطبان نیز تنها با جستجوی گوگل است که می‌توانند به سایت شما هدایت شوند. بنابراین بهینه‌سازی موتور جستجو یک مزیت رقابتی در تجارت الکترونیکی است. از سوی دیگر به عنوان یک مدیر موفق باید توجه داشته باشید که اگر رقبای شما از تبلیغات پرداختی استفاده می‌کنند شما نیز باید از این روش در کسب و کار خود استفاده کنید. زیرا تبلیغات پرداختی سبب جذب مشتری بالقوه و بالفعل می‌شوند. بنابراین اگر به سئو و تبلیغات پرداختی سایت تجارت الکترونیکی خود توجه نکنید بهای سنگینی برای آن خواهید پرداخت. توجه داشته باشید که داشتن تقویم محتوایی و بررسی کلیدواژه‌ها در گوگل ترندز قبل از انتخاب آن‌ها تاثیر زیادی بر روی بهبود رتبه سایت شما خواهد داشت.

۳) بررسی سایت‌های معروفی که در زمینه‌ی مشابه فعالیت می‌کنند.

اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی یا تجارت الکترونیکی در زمینه‌ی خاصی را دارید که سایت‌های معروف دیگری نیز در زمینه‌ی مشابه فعالیت می‌کنند. بررسی تخصصی این سایت‌ها بهترین روش برای ارزیابی ایده‌ی شما خواهد بود. امتیاز محصول یا خدمات از نظر مشتریان، پرسش و پاسخ در مورد محصول و میزان رضایتمندی از خرید اینترنتی از مهمترین عواملی است که قبل از آغاز یک تجارت الکترونیکی باید به شکل دقیقی بررسی شود. تجزیه و تحلیل داده‌های سایت‌هایی که در زمینه مشابه فعالیت می‌کنند می‌تواند پیش‌بینی صحیحی از موفقیت یا شکست کسب و کارتان را در اختیار شما قرار دهد.

تجزیه و تحلیل داده‌های سایت‌هایی که در زمینه مشابه فعالیت می‌کنند می‌تواند پیش‌بینی صحیحی از موفقیت یا شکست کسب و کارتان را در اختیار شما قرار دهد.
تجزیه و تحلیل داده‌های سایت‌هایی که در زمینه مشابه فعالیت می‌کنند می‌تواند پیش‌بینی صحیحی از موفقیت یا شکست کسب و کارتان را در اختیار شما قرار دهد.

 

۴) آغاز فرآیند بازاریابی

همانگونه که می‌دانید بازاریابی مهمترین بخش تاسیس کسب و کاری است که هدف از آن ایجاد سود باشد. بنابراین پس از راه‌اندازی اولیه تجارت الکترونیکی خود باید بازاریابی کسب و کار خود را آغاز کنید. زیرا جلب اعتماد مشتری و تعامل با او به زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین با آغاز فعالیت‌های بازاریابی خود موفق خواهید شد تا شناخته شدن کامل برند و تجارت الکترونیکی خود دایره مخاطبان هدفتان را گسترش دهید. برای بهبود فرآیند بازاریابی خود بهتر است در ابتدا لوگویی را به عنوان نماد برند خود طراحی کنید. زیرا استفاده از لوگوی یکسان برای فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی و سایت شما انسجام خاصی را ایجاد می‌کند. این انسجام سبب جلب اعتماد و رضایت مشتری به برند شما خواهد شد.

۵) گسترش فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعی یکی از اصول اساسی برای موفقیت تجارت الکترونیکی شما است. زیرا شبکه‌های اجتماعی نقش زیادی در برندسازی کسب و کارها دارند. به منظور موفقیت تجارت الکترونیکی خود بهتر است فعالیت شبکه‌های اجتماعی آن را از زمان آغاز به کار سایت خود آغاز کنید و با لینک سایت و شبکه‌های اجتماعی به هم اعتماد مشتریان را به سمت برند خود جلب کنید. به منظور موفقیت هر چه بیشتر رسانه‌های اجتماعی خود نیز بهتر است از افراد متخصصی برای مدیریت آن‌ها کمک بگیرید.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : ibazaryabi.com

مدیر کسب و کار موفق

به سوی کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا