مثال هایی از کسب و کار

💰 شش مورد از سودآورترین محصولات دیجیتال که می توانید بصورت آنلاین بفروشید

وارد شدن به عرصه کارآفرینی، به لطف شرایط و پیشرفت‌های اخیر در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات، هرگز به سادگی حال حاضر نبوده است. با گسترش اینترنت، راه اندازی یک کسب و کار، خصوصا کسب‌وکاری که در رابطه با محصولات دیجیتال باشد، بسیار ساده‌تر از گذشته شده است، خصوصا اینکه نیازی به تهیه یک فضای فیزیکی برای عرضه و فروش محصول خود، انبار‌داری یا حتی حمل و نقل فیزیکی محصول ندارید. در هر نقطه‌ای از دنیا که باشید، می‌توانید برای مخاطبین خود این شرایط را فراهم آورید که به محصولات و خدمات شما با فشردن چند کلید دسترسی داشته باشند. البته مزایای آن به همین جا ختم نمی‌شود، ضمن اینکه شما برای راه‌اندازی اولیه نیاز به یک سرمایه اولیه دارید، اما این سرمایه اولیه به هیچ وجه قابل مقایسه با سرمایه اولیه دیگر کسب و کارهای غیر دیجیتال نیست. همه چیز را می‌توانید ساده و با سرعت کم آغاز کنید و حتی بصورت نیمه وقت به آن بپردازید و سپس با رشد گسترش بیشتر و بیشتر آن را توسعه دهید. عموما حاشیه سود بیشتری نسبت به محصول فیزیکی در انتظار شماست، چرا که در این شرایط هزینه‌های حمل و نقل و همچنین مواد اولیه تقریبا صفر هستند. پس اگر آمادگی لازم برای شیرجه زدن در این اقیانوس را دارید، مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که به تولید چه محصول خاصی نیاز دارید. اگر هنوز به این موضوع توجه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم به لیستی که در ادامه می‌آید توجه کرده و با برخی از محصولات دیجیتالی خوب برای عرضه آشنا شوید:

 

۱- کتاب‌های الکترونیک: دیگر روزهای سر و کله زدن نویسندگان با ناشران مختلف برای پذیرش و چاپ کتاب‌های آنها تقریبا به سر آمده است. امروزه تمایل مردم به خواندن کتاب‌های دیجیتال به شدت نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است، چرا که با گسترش انواع کتاب خوان، گوشی و تبلت هوشمند، دیگر دسترسی یافتن به این کتاب‌ها و استفاده از آنها به شدت آسان شده است و با تقاضای بسیار بیشتری نسبت به قبل مواجه هستند. پس اگر به نویسندگی علاقه دارید و می‌خواهید محتوای شما توسط تعداد زیادی از مردم خوانده شود، استفاده از کتاب‌های الکترونیک راه و روش مناسبی برای این کار است.

 

۲- اپلیکیشن: امروزه طراحان و متخصصان بسیار زیادی هستند که به امید طراحی یک اپ و گسترش آن وارد این حوزه شده‌اند. یکی از مهمترین دلایل آن هم افزایش فروش و درآمد‌زایی بسیار زیاد آن در سال های گذشته بوده که حتی برای اپلیکیشن‌های متوسط هم قابل توجه است و پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده سود خالص آن فراتر از میلیون‌ها تومان باشد؛ خصوصا با وجود بسترهایی مثل بازار و گوگل پِلِی و اَپِل استور و … که فروش و عرضه آنها را آسان‌تر از گذشته ساخته است. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که فقط اپلیکیشن‌ها نیستند که در این دسته جای می‌گیرند، بلکه تهیه و فروش انواع پایگاه‌های داده، قالب، پوسته وردپرس و دیگر محصولات قابل دانلود هم در این دسته قرار دارند.

 

۳- پادکست: امروزه با هر تخصصی و قدری علاقه به حوزه آموزش، فارغ از درآمد آن، به راحتی می‌توانید اقدام به تهیه و توزیع پادکست‌های آموزشی و … کنید. این پادکست ها را با انواع تکنیک های بازاریابی به فروش رسانده و برای خود اسم و رسمی رقم بزنید. اگر خودتان وبسایت دارید که بخش زیادی از مسیر موفقیت در این رابطه را طی کرده‌اید، در غیر اینصورت می‌توانید با شراکت یا فروش بر روی بستر‌های ایجاد شده توسط دیگران این کار را آغاز کنید. البته اگر سرمایه کافی در اختیار داشته باشید، می توانید به ایجاد فضایی برای فروش پادکست در موضوع های مختلف هم فکر کنید که نمونه‌های خارجی دارند و در ایران هنوز کسی به صورت جدی به آن نپرداخته است، مگر اینکه برای فروش محصولات و پادکست  های تولیدی خودش زیرساختی تهیه کرده باشد و حاضر به همکاری با کسی هم نباشد.

 

۴- دوره‌های آموزشی آنلاین: در حالیکه مدارس سنتی و آموزشگاه های فیزیکی همچنان درآمدزایی خود را دارند، راه برای یادگیرندگان آنلاین و دیجیتال و متفکران این حوزه هر روز باز‌تر از قبل است و آنهایی که آمادگی رقابت در دنیای آنلاین را دارند می‌توانند سودهای سرشاری از آن کسب کنند. البته باید توجه داشت که امروزه فروش دوره های آموزشی آنلاین تنها محدود به تهیه یک فایل پی دی اف ساده نیست، بلکه باید محتوایی با کیفیت تولید کرده و به مجموعه گسترده‌ای از مخاطبین علاقمند هم در اختیار داشته باشید. پس در هر حوزه‌ای که صاحب تخصص هستید، از کارآفرینی گرفته تا مالی، فناوری، سبک زندگی یا حتی حوزه پزشکی فروش دوره های آموزشی آنلاین می‌تواند حاشیه سود خیلی بالایی برای شما ایجاد کند.

 

۵- موزیک: حوزه موسیقی و موزیک هم یکی از آن حوزه‌هایی است که طرفداران بسیار زیادی دارد، و فقط و فقط نیاز به علاقه شدید شما به اشتراک گذاری محتوا تولید شده و شنیده شدن صدای شما در دنیا دارد. البته در این رابطه علیرغم امکان استفاده از زیرساخت‌های غیر ایرانی، شما باز هم نیاز به ایجاد یک وبسایت برای فروش محصولات خود دارید که البته نیاز به آن نسبت به دیگر محصولات بیشتر احساس می شود. پس ابتدا توصیه می‌شود از شبکه‌های اجتماعی شروع کنید و نام خود را به دیگران بشناسانید، گروهی مخاطب و طرفدار داشته باشید و از همین جا شروع به معرفی وبسایت خودتان بکنید.

 

۶- عکاسی: به حوزه عکاسی علاقه دارید؟ پس این فرصتی برای نمایش عکس ها و تصاویر خودتان و کسب درآمد از طریق آن است. فراموش نکنید که تعداد تصویری که از طریق سایت‌های فروش عکس در دنیا فروخته می شوند، در هر دقیقه در حال افزایش پیدا کردن است. البته فراموش نکنید که در این بخش هم طبیعتا نیاز به داشتن یک برند دارید و برای تهیه آن نیاز به صبوری و زمان و تلاش زیاد است. پس اگر در کار خود استمرار داشته باشید و در عین حال به پیشبرد مهارت‌های خود در عکاسی هم اقدام کنید، مطمئنا آینده خوبی در انتظار شماست.

 

اکنون که از نظر ذهنی در آمادگی ایجاد یک کسب و کار قرار دارید، مطمئنا این فهرست می‌تواند خوراک بیشتری را برای فکر کردن شما ایجاد کند. اول از همه به علایق خود فکر کنید، پیشرفت مهارت‌های خود را فراموش نکنید و برای رقابت در بازار تخصصی خود آماده شوید. یکی از این محصولات دیجیتال را انتخاب کنید، تولید آن را از همین امروز آغاز کنید و مطمئن باشید که روزی از دیگران متمایز خواهید بود.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : ibazaryabi.com

مدیر کسب و کار موفق

به سوی کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا