مثال هایی از کسب و کار

💯 با ۲۰ میلیون سرمایه درآمد خالص ماهانه ۲ میلیون داشته باشید

بیشترین هزینه برای راه‌اندازی این کسب‌وکار پس از ودیعه و اجاره، تامین گازکربنیک موردنیاز گلخانه است. برای تامین این گاز از کپسول‌های گازکربنیک

استفاده می‌شود.

محمد قهرمانی کوشان: خستگی روزهای طاقت‌فرسای کارمندی شاید برای عده بسیاری از مردم‌ آزاردهنده باشد. ازاین‌رو کم نیستند کسانی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکاری کوچک اما سازگار با شخصیتشان هستند.

کسب‌وکاری که روح را نوازش می‌دهد و می‌تواند پلی برای رسیدن به آرزوهای اقتصادی هم باشد. شاید برای بسیاری پیش‌آمده باشد که خستگی روزانه خود را با ورود به یک گل‌فروشی و استشمام و یا دیدن حتی یک شاخه گل به باد سپرده‌اند.

حال تصور کنید اگر این گل‌ها حاصل پرورش دست شما باشد چه شغل روح‌نوازی دارید. بسیاری از کسب‌وکارها هستند که در مرحله اول نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارند اما کم نیستند شغل‌هایی که می‌توان با سرمایه به نسبت کم اما با تلاش بیشتر به مقصد مناسبی رسید.

یکی از این کارها پرورش گل و گیاهان زینتی است. وقتی صحبت از پرورش گل و گیاه می‌شود نگاه‌ها به سمت یک گلخانه بزرگ با زمین چند هکتاری و تجهیزات تمام و کمال منعطف می‌شود.

 

درحالی‌که راه‌اندازی یک کسب‌وکار زمانی یک مزیت به شمار می‌رود که در وهله اول به کمترین سرمایه نیاز داشته باشد. این گزارش تلاش می‌کند تا کسب‌وکاری را به شما معرفی کند که با سرمایه‌ای ۲۰ میلیونی قابلیت راه‌اندازی داشته باشد؛ و قصد و هدف اصلا یک گلخانه بزرگ و صنعتی نیست. با توجه به محدود بودن سرمایه اولیه نباید انتظار درآمدهای بسیار بالا را هم داشت.

این کسب‌وکار مانند هر کسب‌وکار دیگری نیاز به یک سرمایه اولیه و ملزومات دارد. از سوی دیگر باید دید که کسب‌وکاری که راه‌اندازی می‌شود صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ مجموعه این سوالات کمک می‌کند تا توجیه اقتصادی یک کسب‌وکار را تحلیل کنیم.

 اول باید دید که چه محصولی و با چه کاربردی برای تولید مدنظر است؟

وقتی صحبت از تولید گیاهان زینتی با سرمایه اولیه اندک می‌شود منظور همان گل‌های آپارتمانی هستند که در گلدان‌های خانه نگهداری می‌شوند. این گل‌ها بیشتر جنبه زینتی داشته و عمر طولانی دارند و مانند گل‌های تزیینی عمر کمی ندارند.

مزیتی که گل‌های آپارتمانی دارند این است که سال‌ها می‌توان آن‌ها را استفاده کرد و به‌عنوان هدیه هم در نظر گرفت؛ اما برای راه‌اندازی این کسب‌وکار مانند هر کسب‌وکار دیگری سرمایه اولیه نیاز است.

سؤال اینجاست که با چه میزان سرمایه اولیه می‌توان این کسب‌وکار را راه‌اندازی کرد؟ ملزومات آن چیست؟ چگونه می‌توان نسبت به راه‌اندازی این کسب‌وکار اقدام کرد؟

برای داشتن این کسب‌وکار ترجیحا باید از شهر تهران به دور بود، شهرهایی مانند کرج و شهریار و شهرستان‌های دیگر بهترین موقعیت را برای راه‌اندازی یک گلخانه پرورش گل‌های زینتی دارند. شما می‌توانید در زمینی به مساحت بیست متر یک گلخانه داشته باشید.

اما قبل از تهیه مکان و یا فضای موردنظر باید روش‌های پرورش گل‌های زینتی را آموخت. این کار مستلزم ثبت‌نام در دوره‌های ۱۳۰ ساعته فنی و حرفه‌ای است که پس از اتمام دوره‌ها کارت مهارت‌آموزی ارائه می‌شود.

برخلاف تصورها هزینه‌ این دوره‌ها در شهر تهران بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و در شهرستان‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. ممکن است کلاس‌ها به دلیل فشرده نبودن تا شش ماه به طول بینجامد اما مهم‌ترین مزیت این دوره‌ها آشنایی تجربی و تئوری با چگونگی پرورش گیاهان است.

 

پس از اتمام دوره می‌توان با مدرک دریافت شده نسبت به اجاره و یا رهن مکان موردنظر اقدام کرد. این مکان می‌تواند یک اتاقک ۲۰ تا ۳۰ متری هم باشد. هیچ کسب‌وکار کوچکی با زمین ۴ یا ۵ هکتاری شروع به کار نمی‌کند.

مهم‌ترین اولویت برای پرورش گیاهان آپارتمانی داشتن فضایی است که نورکافتی به آن برسد. پس در انتخاب فضا باید دقت لازم را داشت. پس‌ازآن باید فضا را به سیستم سرمایشی (خنک‌کننده تابستان) که ترجیحا یک کولر است و گرمایشی که در بیشتر مواقع یک بخاری متوسط هم می‌تواند باشد، مجهز کرد. برای اجاره چنین فضایی که به‌دوراز شهر باشد می‌توان ۱۰ میلیون ودیعه و ماهیانه یک تا یک و نیم میلیون اجاره پرداخت کرد.

وهاب قاسمی صاحب گلخانه سپیده در ملارد می‌گوید: «فضای گلخانه من قبلا زمین غیرقابل استفاده بود اما صاحب‌ملک با یک دیوارکشی ساده آن را تبدیل به یک فضای کاربردی کرده بود. این زمین ۵۰ متر مساحت دارد. که با یک بخاری و یک کولر می‌توان سیستم گرمایشی و سرمایشی آن را تجهیز کرد.

این ملک با ۱۰ میلیون ودیعه و ماهیانه ۸۰۰ هزار تومان اجاره دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل مناسب بودن قیمت ملک همان فاصله گرفتن از شهر و فضاهای تجاری است. این کسب‌وکار هیچ نیازی به مستقر شدن در فضای شهری و یا تجاری ندارد.»

به گفته وی شاید بیشترین هزینه برای راه‌اندازی این کسب‌وکار پس از ودیعه و اجاره تأمین گازکربنیک موردنیاز گلخانه باشد. برای تأمین این گاز یا باید در روز تهویه کامل صورت گیرد و یا از کپسول‌های گازکربنیک استفاده شود.

 

در گلخانه‌های کوچک از چراغ‌ها و یا والرهای نفتی هم می‌توان برای رفع نیاز گلخانه‌ها استفاده کرد به شرطی که شعله آن‌ها کاملاً آبی باشد تا از تولید گازهای سمی دیگر جلوگیری شود.

گلخانه‌ها ازنظر شکل و مصالح مورداستفاده با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت‌ها به علت نوع استفاده و محصول و همچنین میزان بودجه در دسترس برای ساخت گلخانه است. برای مثال ساخت گلخانه با شیشه هم هزینه بالایی در مرحله اول نیاز دارد هم باید محتاط‌تر نسبت با آن برخورد کرد. درحالی‌که با پلاستیک می‌توان هزینه‌ها را به حداقل رساند تنها باید مراقبت‌های لازم در هنگام راه‌اندازی سیستم گرمایشی را به عمل آورد.

هزینه تأمین گازکربنیک گلخانه بین ۳ تا ۴ میلیون است که بسته به مساحت گلخانه این عدد متفاوت می‌شود. در یک ملک به مساحت ۵۰ متر می‌توان بیش از ۱۰۰ گلدان گل را پرورش داد.

از دیگر وسایلی که باید در مرحله اولیه برای تولید گل تهیه کرد برگ خاک است که تقریبا ۲۰ کیسه به مجموع قیمت ۲۰۰ هزار تومان،‌ گلدان پلاستیکی ۱۰۰۰ عدد به مجموع قیمت یک‌میلیون تومان، کود به تعداد ۲۰ کیسه به مجموع قیمت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان،‌ ۳ کیسه به مجموع قیمت ۳۰۰ هزار تومان، آهن و مواد تقویت‌کننده به مجموع قیمت ۴۰۰ هزار تومان، ‌لامپ کم‌مصرف به تعداد ۵۰ عدد به مجموع قیمت ۲۵۰ هزار تومان، ‌دانه گل مجموع ۲ میلیون تومان و… است.

اما گل هم مانند هر محصول دیگری به ملزوماتی برای رشد نیاز دارد سؤال دیگری که پیش می‌آید به‌جز سیستم سرمایشی و گرمایشی یک گلخانه کوچک به چه امکاناتی نیاز دارد؟

یک گلخانه حتما باید برق‌کشی شده باشد. همچنین آب و سوخت مصرفی از دیگر ملزوماتی است که در راه‌اندازی گلخانه باید به آن توجه داشت. به‌طور متوسط یک گلخانه با ۵۰۰ گلدان پرورشی ماهیانه باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پول برق، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه سوخت، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه آب، پرداخت کند. گاهی از برق به‌عنوان نیروی روشنایی برای گلخانه استفاده می‌شود تا کمبود نور در مواقعی مانند زمستان جبران شود. پس داشتن برق یک ملزوم برای یک گلخانه به شمار می‌رود.

چالش‌ها و ریسک‌ها: کسب‌وکار با چه چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است؟ صاحب کسب‌وکار چه ریسک‌هایی را باید به جان بخرد؟ این ریسک‌ها چگونه برطرف می‌شود؟

شاید مهم‌ترین چالش این کسب‌وکار مخاطرات طبیعی باشد. برای مثال در فصل‌هایی از سال برخی گل‌ها آن‌چنان‌که باید رشد نمی‌کنند و مدت ارائه محصول به بازار از یک ماه به دو ماه طول می‌کشد و یا در برخی از فصل‌های سال گیاهان به نور، گرما و یا سرمای بیشتری نیاز دارند که هزینه‌هایی را برای صاحب کسب‌وکار به وجود می‌آورد.

البته باید این موارد را در انتخاب ملک موردنظر لحاظ کرد. همچنین گلخانه‌ها هیچ‌وقت نمی‌توانند در مناطق بسیار سردسیر نتایج مطلوبی داشته باشند. زیرا مصرف سوخت بالا بوده و ممکن است که صرفه اقتصادی نداشته باشد.

از سوی دیگر در مناطق بسیار گرم هم خطراتی مانند گرمای بیش‌ازحد، قطع شدن برق، ویروس‌های فصلی، آفت‌های فصلی و … این کسب‌وکار را تهدید می‌کند. همچنین در مناطقی مانند شمال کشور که مردم از طبیعت بیشتری برخوردار هستند این کسب‌وکار چندان‌که باید رونق ندارد زیرا بازار خریدوفروش گل‌های زینتی به‌خصوص در فصل تابستان افول می‌کند و بیشتر مشتریان توریست‌هایی هستند که به شهرهای شمالی سفر می‌کنند.

به عبارتی مردم شهر تمایل چندانی برای نگهداری گل در گلدان خانه‌های خود ندارند. هزینه تأمین گازکربنیک گلخانه بین ۳ تا ۴ میلیون است که بسته به مساحت گلخانه این عدد متفاوت می‌شود. در یک ملک به مساحت ۵۰ متر می‌توان بیش از ۱۰۰ گلدان گل را پرورش داد. که هر گلدان برای رشد بین یک ماه تا ۴۵ روز نیاز به زمان دارد. همچنین میزان فروش در فصل‌هایی مانند تابستان به‌صورت عادی اوفل می‌کند و همیشه بازار گل و گیاه مانند شب عید و اعیاد مختلف مناسب نیست. پس تابستان فصل پرخطری برای پرورش‌دهندگان گل‌های زینتی است.

سؤال دیگری که پیش می‌آید این است که با توجه به چالش‌های ذکرشده میزان اشتغال‌زایی این کسب‌وکار چقدر است؟  این کسب‌وکار برای چند نفر و  چگونه اشتغال‌زایی می‌کند؟

در یک گلخانه کوچک دو تا سه نفر فعالیت می‌کنند. به این صورت که یک نفر به‌عنوان لیدر و صاحب کسب‌وکار مسئولیت تهیه مواد، ملزومات موردنیاز و … را بر عهده دارد. دو نفر باید به‌صورت شبانه‌روزی مسئولیت مراقبت و پرورش گل‌ها را بر عهده داشته باشند که به‌صورت نوبتی کار می‌کنند. اصولا فروش و بازاریابی برای گل‌ها هم بر عهده صاحب گلخانه است.

 

حاشیه سود کسب‌وکار: میزان سود حاصل از کسب‌وکار چقدر است؟ این سود چگونه به دست می‌آید؟

همان‌طور که گفته شد این کسب‌وکار همانند سرمایه اندکی که برای راه‌اندازی نیاز دارد درآمد آن‌چنانی برای تولیدکننده ندارد. به گفته محمدرضا بختیاری صاحب گلخانه پدربزرگ در شهریار «یک گلخانه کوچک با سرمایه اندک باید ماهیانه ۵۰۰ گلدان را پاسخگو باشد تا توجیه اقتصادی داشته باشد. هر گلدان به‌صورت متوسط ۱۰ هزار تومان فروش می‌رود که مجموع آن ۵ میلیون تومان در ماه است. از این مقدار باید یک میلیون هزینه اجاره، ۵۰۰ هزار تومان هزینه برق، ‌آب،‌ سیستم گرمایشی و سرمایشی،‌ کود و سم و … در نظر گرفت.

همچنین در یک گلخانه با این ظرفیت دو نفر مشغول کار هستند که سه و نیم میلیون به‌عنوان سود باقی می‌ماند با کسر حقوق یکی و نیم میلیون تومانی کارگر صاحب کسب‌وکار نهایت ۲ میلیون سود خالص دریافت می‌کند.

اما این در شرایطی است که از کمترین ظرفیت بهره‌برداری می‌شود. گلخانه‌های کوچک در فصل‌هایی از سال رکورد فروش ۵ هزار گلدان در روز را هم دارند. البته محصولات جانبی دیگری مانند سبزه عید که حاشیه سود ۷۰ درصدی دارد همچنین گل‌های تک شاخه‌ای مانند لاله و سنبل که حاشیه سود بالای ۶۰ درصد دارند و می‌توان با ظرفیت ۲۰ هزار شاخه در ماه تولید کرد که باعث رونق کسب‌وکار تولیدکنندگان خرد می‌شود.

به‌طور متوسط سود یک گلخانه با ظرفیت ذکرشده ماهیانه ۲ میلیون تومان است که در دو ماه آخر سال به بیش از ده برابر هم می‌رسد اما در فصل پاییز هم این درآمد می‌تواند تا ۵ میلیون تومان در ماه هم برسد. ماه‌های فروردین و شهریور راکدترین ماه‌های این کسب‌وکار هستند که حتی در برخی مواقع محصولات به زیر قیمت هم به فروش می‌رسد.»

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از : tejaratnews.com

مدیر کسب و کار موفق

به سوی کارآفرینی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا